Profetische boeken en artikelen
Ekkrastiek – De Leer omtrend het Lijden van Christus
15 maart 2009
De Leer omtrend het Lijden van Christus, de Leer van het Kruis, wordt ook wel de Ekkrastiek genoemd, en is een van de belangrijkste vakken op de School van de Heilige Geest. Natuurlijk wijst Christus ook terug op de Joodse Geschiedenis, waar het Geheimenis van Christus al aanwezig was. Wij hebben een Vol Evangelie gekregen, en dat komt juist tot Zijn recht in het Oude Testament. Lees dit interessante artikel.
Vragen en opmerkingen over het weer zijn aan de orde van de dag. Maar hoe zou
het weer zijn in de hemelse gewesten ? Ook de hemel kent de elementen die we op
aarde tegenkomen : vuur, storm, regenbogen en ga zo maar door. Als hemels
strijders mogen we op de hoogte zijn van de hemelse weerberichten om zo onze
wapens en strategieen daarop in te stellen. In het Woord van God worden de
natuur-elementen als engelen beschreven en de verschillende delen van God. Al
deze elementen zijn belangrijk, en in onze profetische relatie met God mogen wij
daar gevoelig voor worden. Ook in ons gebed mogen wij die hemelse
natuur-elementen sturen in de Naam van Jezus. Zo kan gebed heel avontuurlijk
worden. Belangrijk is het om in gebed zintuigelijk te worden. We hebben te maken
met een levende hemel, en niet met een dood opzegboekje.
Belangrijk is het de orde van Gods Natuur te kennen. Vraag eerst om de
ijsvonkjes van de Heere voordat je je in Zijn Vuur stort. Ook de hemel kent
regels, en als wij ons niet aan die regels houden dan blijven de poorten dicht,
en ook kan er dan van alles mis gaan. De hemel kent een gebruiks-aanwijzing. Wil
je meer licht ontvangen, meer lichtvonkjes in je leven ? Ga dan eerst de
duisternis in om Christus te zoeken op Golgotha, want Hij is de bron van ons
licht. De wereld en vaak ook de kerk is een vals licht opgesteld om ons te
misleiden en te verblinden. Door de duisternis heen komen wij tot Gods
Koninkrijk van Licht. Vrees daarom de duisternis in je leven niet, want aan het
einde van de tunnel wacht een lichtvonkje op je. Grijp niet overmoedig naar het
licht, maar wijd je toe aan het kruis. Het licht is in het kruis, diep binnenin,
een zuiver licht.
De Leer omtrend het Lijden van Christus, de Leer van het Kruis, wordt ook wel de
Ekkrastiek genoemd, en is een van de belangrijkste vakken op de School van de
Heilige Geest. Natuurlijk wijst Christus ook terug op de Joodse Geschiedenis,
waar het Geheimenis van Christus al aanwezig was. Wij hebben een Vol Evangelie
gekregen, en dat komt juist tot Zijn recht in het Oude Testament. Als profeet
zijnde komen wij onherroepelijk tot het kruis van Simson, een Filistijns kruis.
Simsons ogen werden door de Filistijnen uitgestoken, en hoe belangrijk is het
voor ons ook te hangen aan dit ogenkruis, om zo leren door het hart te leven.
Maar ook ons hart is vuil, en zo komen we dan uiteindelijk bij de Speer van
Christus die Zijn Hart doorstak. Aan het hartskruis begint ons hart te bloeden,
zodat het gezuiverd wordt, en wij zuiver profetisch kunnen leven. Ons hart is
vaak van steen en bevroren, en is een gevaar voor de profetische bediening. Maar
door het hartskruis worden wij weer warm van binnen, en komt ons hart in
Christus tot leven. Het is belangrijk het kruis van Christus te kennen, en van
hen die in het Oude Testament beelden van Christus waren.
Er wordt vaak alleen over de kruisiging gesproken, en dat we net als Christus
ons kruis moeten dragen, maar wij moeten ook net als Christus een speer door ons
hart krijgen, zodat onze vleselijke krachtbron wordt gebroken. De zwakheid van
Christus is onze liefdeslijm, onze ware kracht als in een geheimenis. Het is de
kracht van liefde. Deze kracht vloeit van de bomen van het paradijs, maar alleen
door het hartskruis vinden wij toegang tot deze bomen. Ogen zullen alleen
geopend worden door deze liefdeslijm, door de Zwakheid van Christus.
Ik kan u met zekerheid zeggen dat in veel kerken God niet wordt gediend, maar
het Grote Oog. Dit is iets waar het Simsonische kruis geheel mee afrekent. Wie
het oog dient moet niet denken iets van de Heere te ontvangen. Het oog is een
verstenende, verhardende kracht, een kracht van de oude mens, die door de Heere
gebroken moet worden. Dit gebeurt door het Simsonische kruis.
Hoe kwam Simson aan dit Filistijnse ogenkruis ? Hij kwam daar omdat hij werd
bedrogen en verraden. Ook Christus kwam aan Zijn Kruis door verraad, en nog wel
door Zijn eigen discipel. Profeten worden vaak door hun eigen geliefden aan het
kruis genageld, een grote test en een grote beproeving voor hen. Bedrog en
verraad is als mest op de profetische akker, en aan dit pad kan de profeet niet
ontkomen. Hierdoor wordt de profeet gevormd. Ook zal zo de profeet meer en meer
onthecht raken van de mensheid, en zelfs van zijn geliefden. Zonder dat zou hij
de hogere levels van profetische bediening niet kunnen binnenhalen. Voor de
profeet is het zaak zich in de Ekkrastiek te verdiepen, zich te wijden aan het
Kruis van Simson en het Hartenkruis van Christus, om zo te ontvluchten aan de
krachten van de mensheid. Door deze kruizen wordt zijn geest verbroken om zo
gevoelig te worden voor Gods Geest. De profeet maakt zo een reis door het
dodenrijk, zoals Christus en Simson dat deden. Hierin zullen de zintuigen van de
profeet zich ontwikkelen, door de dieptes van de Ekkrastiek, de lijdensleer van
Christus.
Wij wijden ons toe aan het Kruis van Simson. Bedrog en verraad heeft ons hier
gebracht, misschien wel door onze eigen vrienden. Hierin zijn wij aan elkaar
verbonden. Zo komen wij tot het Hart van Christus, en worden onze harten door
Zijn Speer gespietst, om zo met Hem in de onderwereld af te dalen, in de
duisternis. Hier zullen wij het ware licht vinden, het licht des kruizes. Dit
licht komt voort uit zwakheid, dit licht is als de liefdeslijm, als de Kracht
van Liefde. Er was in het paradijs een boom genaamd Nirshek, een boom van
goddelijke drugs, uitbeeldende de Kracht van Liefde. Deze Boom is onze gids en
onze beschermer wanneer wij terugkeren tot de dieptes van het paradijs. Deze
Boom is verstrengeld met het Kruis van Simson, en het Hartenkruis van Christus.
Het is een Boom, een levende Boom van Christus, onderwijzende over de
Ekkrastiek, het Lijden van Christus. Wij mogen in de Eindtijd de Terugkeer van
deze Boom ervaren.
Aan het kruis van Simson zal ons vleselijk oog zich sluiten, en zal ons hart
komen om te spreken. Laten we ons dan in onze meditatie richten op het
Hartenkruis van Christus, opdat ons hart zuiver zal zijn, als een kanaal van de
Heere. Door ons dan te richten op de put van Jozef zullen wij als zaad gezaaid
worden, om zo ook als bomen in het paradijs te groeien, als een pad door de
hemelen. Jozef leed als een gevangene en een slaaf, en werd door dit kruis
koninklijk. Zo zullen ook wij met Christus regeren door het kruis van Jozef.
Laten we wel beseffen dat Jozef eerst profeet werd, en als een apostel uitleg
begon te geven aan dromen, en zo de schenker herstel aankondigde. De wijngaard
is een beeld van de richterlijke bediening. Ook gaf Jozef strategische
informatie aan de farao, waardoor niet alleen Egypte van de honger werd gered,
maar ook Israel. Daarom was het koningschap van Jozef ge-ent op zijn
richterschap. Jozef was in de eerste plaats profetisch, apostolisch en
richterlijk, waardoor zijn koningschap gerechtvaardigd was. Daarom is het Kruis
van Jozef ook fundamenteel voor ons, om zo door deze drie basis-bedieningen
uiteindelijk patriarchisch te worden, koninklijk in Christus. Ook de
leeuwenkuil, het kruis van Daniel is hierin belangrijk. Daniel kwam in die
leeuwenkuil terecht omdat hij weigerde andere goden te dienen. Hij bleef getrouw
aan God, en liet zich geen wetten door mensen opleggen. Ook wij dienen door
gehoorzaamheid dit kruis te dragen, en komen door onze afzondering van wereld en
kerk in deze leeuwenkuil terecht. Maar God zal ons uitredding geven. God zal
Zijn engel zenden. Wanneer wij mediteren op de kruizen van het Oude Testament
zullen wij meer inzicht in ons lijden gaan krijgen en gaan inzien hoe dit een
helpende kracht is. Wij zullen zo anders tegen het lijden gaan aankijken, en ook
zullen we het werk van Christus beter gaan begrijpen en leren toepassen. Ons oog
zal zuiver worden, voortkomende uit het Hart van Christus. Wij zullen dankbaar
worden voor de speer die ons hart doorstak, want daardoor rees ons hart op tot
de hemel.
We zien in het Oude Testament dat alle profeten door groot lijden heengingen om
zo patriarchisch te worden, koninklijk. Zij vormden zo als het ware door hun
wond de Tepel Gods waaruit de Goddelijke melk vloeide voor Zijn kinderen. Dit
kwam tot een hoogtepunt toen God Maria oprichtte, de Moeder van God, de
Theotokos. Zij heeft haar hele leven geleden om wat de mensheid Christus, haar
zoon, aandeed. In een visioen zag ik hoe Maria’s tepel werd doorboort, als een
moederlijk lijden. Zij was machteloos toen haar kind aan het kruis stierf, en
haar melk werd bitter. In dat visioen zag ik hoe zij geestelijk en symbolisch
leed aan een kruis met middenin een tepel. Het Tepelkruis is het patriarchische
lijden. Maar in dat lijden zag ik hoe Maria’s Schoot weer werd geopend, ditmaal
om de Verheerlijkte Christus voort te brengen, als een opstanding aan het
laatste der dagen. Maria’s Schoot zal voor een tweede keer geopend worden, de
kennis over haar zal vermeerderen, en door haar zal Christus wederkomen, om zo
Zijn Troon te bestijgen, tot het herstel van de Patriarchische bediening. Het
lijden van deze tijd zal opnieuw kerkvaders en kerkmoeders voortbrengen, en zij
zullen de vaders en moeders van de aarde zijn. De Tepel is het beeld van het
ouderschap, maar dit ouderschap moet gezuiverd worden aan het Kruis van Maria.
Het paradijs is degene die de deuren van de ekkrastiek opent. De bomen van het
paradijs dragen die ekkrastiek, en zijn de portalen van de dieptes van het
paradijs. Wij wijden ons toe aan het Tepelkruis opdat onze melk gezuiverd wordt.
Ons hart zal zo opkomen om te spreken, en zo komen wij weer tot het Hartenkruis
van Christus, waar ook wij ons bloed schenken, zoals Christus eens deed.
Christus gaf Zijn Bloed aan Zijn kinderen, en zo doen wij dat ook. De dieptes
van het tepelkruis leiden ons tot het Hermitatische, de afzondering, waarin we
ons ontdoen van alle banden om zo alleen voor Christus te verschijnen. Het
Hermitatische is de grote onthechting, de reis van ijs, om zo alles los te laten
om Christus te winnen. Dit is waar het profetische en patriarchische
uiteindelijk naartoe leidt. Wij moeten net als Abraham bereid zijn onze kinderen
te offeren. Ook Jezus gaf dit aan, dat we voor Hem alles moeten kunnen
achterlaten, ook onze echtgenoot, anders zijn we Hem niet waardig. Het
Hermitatische is als een groot vasten, leidende tot de Heilige Armoe. Aan het
Kruis van het Hermitatische komen wij waarlijk vrij van de wereld en de kerk.
Dit is de weg die ons leidt tot de hogere scheppingen van God. Deze wereld zal
over ons komen door dromen, niet door het aardse. De dromen zullen de natuur om
ons heen veranderen en ons terugbrengen tot het duizendjarig vrederijk, als het
voorportaal van het paradijs. Het fundament hiertoe is ongetwijfeld de
Ekkrastiek, en zonder het uitwerken van de Ekkrastiek zullen we geen stap verder
komen. Wij moeten openbaring over deze dingen krijgen, want op dit punt zijn wij
sterk ondervoed. Vraag de Heere om Ekkrastieke gaven en Ekkrastieke dromen. Wijd
uzelf toe aan het Hermitatische Kruis om zo dichter bij Christus te kunnen
komen, door alles op te offeren, alles in Zijn handen te leggen. Deze handen
zijn als een heilig altaar. Blijf uzelf toewijden aan deze kruizen opdat hun
vruchten in u kunnen groeien. Wij moeten in de Ekkrastiek volharden. Ook aan het
Hermitatische kruis zal ons hart opkomen om te spreken, en weer moeten wij dan
buigen voor het Hartenkruis van Christus, opdat ons hart gezuiverd wordt door de
speer. Ons Hart zal besneden moeten worden, evenals ons oog. Het uiteindelijke
doel is dat het Hart van Christus in ons oprijst, verspreidende haar licht. Dit
licht zal oprijzen vanaf het reukofferaltaar, en zal haar bazuinen laten
klinken. Het reukofferaltaar spreekt van verbranding. Wij moeten verzengd worden
door het Vuur van God, om zo door deze lieflijke reuk gevoelig te worden. De
goddelijke emotie zal ons los doen breken uit de verstening en uit de
bevriezing. Dit zal gebeuren door de besnijdenis. Door de besnijdenis zullen
onze bevroren blauwe harten opnieuw gaan bloeden, om zo in aanraking met
Christus te komen. IJs is niets zonder het kruis. Door het kruis zal het IJs
gaan branden. Daarom is het voor ons belangrijk te naderen tot het hartenkruis
van Christus. Ons oog is als de kracht die dat tegenhoudt. Wij laten te vaak ons
oog spreken in plaats van ons hart. Het Kruis van Simson maakt daar korte metten
mee, zodat wij kunnen neerdalen tot ons hart. Door Christus, door Zijn Speer,
komen wij ook tot Zijn Moeder, tot het Tepelkruis, leidende tot de Goddelijke
Schoot waar wij wedergeboren zullen worden. Wij worden zo niet meer door
onzuivere melk vergiftigd, en geven die ook niet meer af. Zo komen wij dan tot
de dieptes van het Patriarchische Kruis. Het paradijs is ons hierin behulpzaam.
Hier leren wij de Ekkrastieke ritmes die een nieuwe schepping voortbrengen. Hier
leren wij mee te dansen met de hartslag van God. Hier komen wij vrij. Er is
niets wat ons nog kan stoppen wanneer wij de Ekkrastiek leren begrijpen. Onze
oren worden geopend voor het vogelgezang van het paradijs, en onze ogen voor het
vuur van het paradijs wat ons voortleidt.
T.J. Strijker / Febr. 2006