Tijd is iets van de ratio. God leeft buiten de tijd. De mens was min of meer tijdloos, maar toch niet helemaal. De mens had nog niet van de boom des levens gegeten zodat hij in eeuwigheid zou leven. De mens zou in de hof van Eeden ongeveer tien tot twintigduizend jaar oud kunnen worden, liet de Heere mij zien ....
Tijd is iets van de ratio. God leeft buiten de tijd. De mens was min of meer
tijdloos, maar toch niet helemaal. De mens had nog niet van de boom des levens
gegeten zodat hij in eeuwigheid zou leven. De mens zou in de hof van Eeden
ongeveer tien tot twintigduizend jaar oud kunnen worden, liet de Heere mij zien,
maar als ze naar het Westen zouden trekken, dan zou die leeftijd zich verhogen,
en zouden ze steeds meer boven de tijd komen te staan. De mens was het onderdeel
van een plan, maar door de boom van kennis, de boom van de ratio, oftewel het
verstand, kwam de mens buiten de hof terecht in het Oosten, waar hele andere
wetten heersten, namelijk die van een duizendjarig rijk, waar de mens nog maar
duizend tot tweeduizend jaar oud kon worden. Ook daar verspeelde de mens zijn
ballen en kwam zo in het huidige honderdtwintig jarig rijk terecht. Dit gebeurde
door de zondvloed, de zee. God gaf de mens over aan het verstandelijke, en
haalde het zintuigelijke weg. De zee weerspiegelt het rationalisme wat tot
hedonisme leidt, de hebzucht en de genotszucht. Uit deze zee kwamen de vier
dieren voort die Daniel zag, oftewel de vier wereldrijken, als een basis voor de
wereldkerken. Zowel de wereldrijken als de wereldrijken rekenden stelselmatig
met de natuur af om de beschaving te laten zegevieren. Ten westen van Eeden zou
de mens wel over de honderduizend jaar kunnen worden, liet de Heere mij zien, en
zou de mens als de engelen kunnen worden, op weg naar de eeuwigheden, om zo de
vijanden van ratio en tijd te overwinnen. Tijd is dus een vijand die we dienen
te verslaan, maar hoe doen we dat ? Dat is een hele belangrijke vraag en daar is
geen eenvoudig antwoord op te geven. Om tijd echt onder onze voeten te krijgen
zullen we de eeuwigheden moeten overwinnen. Hoe dieper we in het paradijs komen
des te meer zullen we inzien dat tijden niets anders dan plaatsen zijn. Wij
moeten daar doorheen trekken en overwinningen behalen. We moeten net als God de
eeuwigheden leren beheersen en dat gaat door heilige dronkenschap. Alleen zo
kunnen we de ratio onderwerpen en breken. Heilige dronkenschap leidt tot heilige
slaap en zo tot heilige vergetelheid waarin we nieuwe dromen kunnen ontvangen.
Hoeveel eeuwigheden zijn er precies ? Verschrikkelijk veel, en hierin moeten we
territoriale oorlog voeren. Tijd is een leugen van het verstand wat we moeten
dragen als een kruis. Sommige territoriale machten van tijd zullen pas aan het
einde van de reis verbroken worden. Het volk heeft hier eerst veel openbaring
over nodig.
Het is juist de ratio die door de tijd leidt tot de verdichting. Er waren dus
nogal wat consequenties toen we dit beest in huis haalden. De verdichting leidt
uiteindelijk tot de verstening, en als de verstening rijp is dan wordt die als
een brandende berg in de zee geworpen bij de tweede bazuin, die van de engel
Samdael. De verbranding en de verstening is waar de hoer, oftewel het grote
Babylon, naartoe leidt. Dit zien we gebeuren in Openbaring 17 en 18. We zien
haar daar door het beest branden, en we zien haar als een molensteen in de zee
geworpen worden door een engel. Dat wat uit de zee komt om zo tot de hemel
proberen te rijzen zal neerstorten tot een oordeel over de zee. Dat is wat we
telkens weer terugzien in het Woord van God.
Door de ratio werden we niet alleen de slaaf van tijd en verdichting, maar ook
van het oog en het oor. Onze taak was de aarde te onderwerpen, vruchtbaar en
talrijk te worden, om over de dieren van het paradijs, ook de demonische, te
heersen. Maar wij lieten hen over ons heersen. De slang verleidde de mens en
bracht de mens allereerst tot het duizendjarig rijk, en daarna tot het
honderdtwintig jarig rijk. Pak een rendier van het paradijs en laat het je
leiden waar de Heere je wil hebben. Heers over de eeuwigheden en laat hen je
niet meer strikken. Kom tot het reukofferaltaar vanwaar de Heere bazuint tot een
oordeel over de zee en haar voortbrengselen. Kom tot de scheppingsdagen die God
aanstelde, dieper in het paradijs. Dat zijn geen letterlijke dagen, maar
eeuwigheden, oftewel plaatsen. Denk aan de dag die is als de duizend jaar, en
denk aan de dag des Heeren. Ook het letterlijke was een klem van de ratio. God
spreekt voluit over de eeuwigheden in Zijn Woord. Wij moeten die eeuwigheden
leren kennen en overwinnen in zowel onze worsteling met God als met de duivel,
en ons er niet meer door laten beangstigen. De machten van tijd brengen zoveel
gewichtigheid voort dat het ons onderdrukt, slaafs houdt. Hier ligt onze
uitdaging : Ga de strijd aan tegen deze dieren, deze beesten, en laat de
letterlijke dieren om u heen los. Laat u meenemen door de vogels van het
paradijs.
Er worden in Gods Woord naast Eeden nog wat andere gebieden genoemd : Chawila,
het land van goud, chrysopraas en balsemhars, Ethiopie, en Assur met nog wat
rivieren. Deze namen zijn bekend, maar we hebben het hier over het paradijs, dus
over een natuurlijkere, wildere, exotischere en indiaansere vorm. De rivieren
ontspringen in Eeden en die splitste weer in vier stromen : Pison, Gichon,
Tigris en Eufraat, als vier riviergebieden. Pison stroomt om het land Chawila,
en Gichon stroomt om het land Ethiopie.
Laurit en Saka waren twee paradijselijke dochters van Adam en Eva zoals ik in
dromen en visioenen zag. Zij en hun stammen trokken westwaarts, en gingen in
bovenstaande gebieden wonen. Abel en Set kwamen daar na hun dood ook, en werden
min of meer de wachters van het Westen en brachten vele stammen voort. Door de
Zalvingen van Abel en Set kunnen wij ook min of meer op die stammen ge-ent
worden. Om terug te kunnen komen tot het Vrederijk dienden wij ons te enten op
de Joodse Stammen en Zalvingen, maar om terug te kunnen komen tot het Westen van
het paradijs dienen wij ons te enten op het indiaanse om zo indiaan te worden.
Het Jood zijn en Indiaan zijn zal telkens weer terugkomen op onze reis. In het
hele ontdekkingsproces van Roodkapje waarin ze zag dat haar grootmoeder een wolf
was en ze later door die wolf verslonden werd was de Jager het beeld van de
bevrijder. Hij rekende met de wolf af. In het paradijs komt het er op aan een
jager te zijn, vanwege de vele demonische dieren die op ons bloed loeren. Ze
hebben hun menselijke en engelenstatus verloren en zijn nu op zoek naar wraak.
Al die zoetgevooisde verhalen over het paradijs zijn onwaar. Er is daar een
grote oorlog gaande, en als we daar geen jagers zijn dan kunnen we onze doorreis
tot het eeuwig leven wel vergeten. De eerste mens had een oorlog te voeren tegen
de slang en zijn nakomelingen. Vele demonen waren en zijn nog heel menselijk,
nog niet verdierlijkt, en zo zat en zit het paradijs nog vol met demonische
stammen. De vierde en de vijfde gouden schaal zijn er voor nodig om de vijand te
verdierlijken. Zonder u met deze schalen te bewapenen kunt u niet dieper in het
paradijs komen. Deze twee schalen gaan vergezeld met de vijfde bazuin, oftewel
het eerste wee, waardoor de schorpioen de mens symbolisch vijf maanden steekt.
Dan zien we de overgang van mens tot dier. De vijfde bazuin-engel is Hesael, de
vierde schaal-engel is Manachael, en de vijfde schaal-engel is Hadachael. Zo zal
de oorlog dus overgaan in de jacht als de menselijke demoon verandert in een
dierlijke demoon. Als de demonen verandert zijn in dieren zijn we er nog niet.
Nog steeds kunnen ze erg gevaarlijk zijn. In het Woord van God lezen we hoe God
de vijand versteent. We zagen dat dit gebeurde door de tweede bazuin en haar
engel Samdael. Deze bazuinen komen dus telkens weer terug en dienen wij te
gebruiken in onze reis door het paradijs.
Samdael
2e bazuin-engel
VERSTENING
|
Manachael
4e schaal-engel
VERDIERLIJKING
|
Hadachael
5e schaal-engel
VERPROOIING
|
Hesael
5e bazuin-engel
VERDIERLIJKING
|
Wapen uzelf hiermee, en drijf de vijand terug naar de zee. We zien dat de draak
naar de afgrond wordt gedreven, als een beeld van zaad, tot begin van het
duizendjarig vrederijk, waarna hij weer opkomt, ditmaal als geboomte. Hiertoe is
de aarde belangrijk : als akker. Hiertoe is de eerste bazuin uitgezonden, met
haar engel Rafnael. Daarom moeten wij ook de sikkel leren hanteren, en leren
landbouwers te zijn. De aarde zal veranderen en een nieuwe gloed krijgen als wij
leren te zaaien en te bebouwen. Het zal een tijd van rust zijn als het
voorportaal van de eeuwige sabbath. De afgrond is als een akker, en het
brandende Babylon als een oven. Dit is de definitieve afrekening met de draak en
het beest. Het is als bij het sprookje van Hans en Grietje waarbij de heks
uiteindelijk zelf in de oven terecht komt. We zien de zon worden als een haren
zak, en de maan als bloed. We zien de krachten die de draak berijden uit de
hemel vallen. We zien hen allemaal gedreven worden voor de grote witte troon der
vergetelheid. We zien hen die eerst naam gemaakt hadden nu hun naam verliezen.
En dan zien we een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. We zien de vierde bazuin en
haar engel Mosael de zon en de maan treffen. Deze engel staat ook op de zon in
Openbaring 19. Hij roept de vogelen des hemels voor een grote maaltijd. In
profetische visioenen zag ik dat deze engel Mosael van de vierde bazuin ook wel
'de Bewaker' wordt genoemd. Hij heeft grote macht over de zon, de maan en de
sterren, en wordt krachtig bijgestaan door de vierde schaal-engel, Manachael,
die zijn gouden schaal over de zon uitgiet tot verdierlijking. De draak wordt
bereden door de zeven kronen : het eerste beest, het tweede beest, de hoer van
Babylon, de zon, de maan, en de ouders van de draak : het Griekse Wereldrijk en
het Roomse Wereldrijk. De zon is hierin een kereltje die hen min of meer
allemaal berijdt, en daarom speelt Mosael een grote sleutelrol in het geheel.
Met Mosael zien we de arend verschijnen die de drie weeen aankondigd, waarvan
één de verdierlijking is. Dit is belangrijk. Er worden niet alleen menselijke
demonen gegeten, zoals we in Openbaring zien, maar ook dierlijke demonen. Mosael
die op de zon staat en ook de maan een flinke slag toeslaat, en de sterren,
stelt de grote maaltijd in werking en alles wat daarbij komt. Mosael laat als
het ware het balletje rollen. Mosael draagt de sleutels.
Het verzegelingsproces gaat diep. Het gaat namelijk door een besnijdenisproces
waarbij God alle bazuinen in ons moet installeren. Het vormt onze geestelijke
wapenrusting en jachtuitrusting om zo terug te keren tot het paradijs. Ook de
gouden schalen horen hierbij, en die worden allereerst tot onze tucht gezonden.
Het oordeel komt altijd eerst op onszelf. We hebben gezien dat er eigenlijk geen
vijand is, maar dat alles om ons heen onze wapenen en ons gereedschap is. We
moeten het alleen nog rangschikken. Sommigen staren zich helemaal blind op één
bazuin, en dan begint de ellende. Wij moeten dus opgroeien in openbaringskennis,
kennis door liefde werkend. Wij zijn liefdes-soldaten. We moeten niet bitter om
ons heen kijken met zoveel leedvermaak. Daar gaat het helemaal niet om. Onze
taak is dronkenschap te brengen, genezing, ook tot de duivelen en demonen.
Waarom ? Omdat ze overschat zijn, overgeoordeeld, overgestrafd, boven de maat.
We hebben hun woede zelf over ons aangeroepen door al onze verhaaltjes over hun
eeuwige pijniging. Wat zijn wij voor beesten ? Als iets de duivel is is het dat.
God geeft loon naar werken, en leest u dat maar na in Openbaring 18 waarin God
zelfs de hoer van Babylon alleen maar pijn en rouw geeft naar de mate waarin zij
heerlijkheid en weelde genoten heeft. Op die manier zal God haar werken
verdubbelen, en niet boven de maat. Er is loon naar werken en ook straf naar
werken, en dat moeten we niet in onze bitterheid en ons leedvermaak gaan
vereeuwigen. Dat is echt beestachtig.
God schenkt genezing als een straf. Kijk naar de zwaardwond van het beest die
werd genezen, en kijk naar de loslating van de duivel na het vrederijk. Deze
straf leidt tot de eeuwige slaap en zo tot de eeuwige vergetelheid, vernietiging
in de eeuwige rust. Dat de huiden, de omhulsels, en de onderdelen van de boze
geesten nog overal goed voor zijn is punt twee. Die zullen gewoon doorgroeien en
vermenigvuldigen, maar het bewustzijn van de geesten wordt steeds meer verlaagd.
Door al die onzin over eeuwige marteling in de hel zijn er nog zoveel
roofgeesten, zoveel roofdieren in de hemelse gewesten. De wereldkerken hebben de
demonen kwaad gemaakt, verwond, en in alle staten. Zulke dreigementen wekken op
tot een oncontroleerbare woestheid. Geen wonder dat zovelen zijn afgeknapt op de
kerk. De kerk draait geheel om de ratio, die tijd tot God maakte, en de
verdichtende stof, de materie. Het was de zee die de mens meenam, de boze slaap,
helemaal tot het honderdtwintigjarig rijk, de boze aarde, een boze droom. Maar
Gods zee, de heilige slaap, bracht op de derde scheppingsdag Gods aarde, de
heilige droom. Gods zee zien we ook in Openbaring 15 als een zee van ijs en vuur
vermengd als brandend ijs. Zij die het beest hadden overwonnen kwamen tot deze
zee. Hoe konden ze dat ? Omdat Gods zee hen daartoe de macht had gegeven. Door
Gods zee, Gods heilige slaap, overwinnen wij de boze slaap. De tweede
bazuin-engel bracht het oordeel over de zee door de brandende hoer van Babylon
als een steen erin te werpen, als de brandende berg. Het was het oordeel over
het beest uit de zee, het eerste beest. We zagen dat deze engel Samdael heette.
In dromen en visioenen zag ik dat deze engel zelf de zee van God was, en ook wel
de Luitenant werd genoemd. Vanuit de zee zag ik de nieuwe aarde voortkomen, als
de derde scheppingsdag, en ik zag die aarde omhuld door de zee, door die engel
genaamd Samdael. Deze engel zette het oordeel over het eerste beest in werking.
Hij werd nauw bijgestaan door de engel van de tweede gouden schaal, Asmadat, die
de zee in bloed als van een dode veranderde waardoor alle levende wezens in de
zee stierven. Ook zag ik weer de engel met de vijfde gouden schaal komen die
zijn schaal van verduistering over de troon van het beest uitwierp.
HET OORDEEL OVER HET EERSTE BEEST
UIT DE ZEE
|
Samdael
2e bazuin-engel
BABYLON WORDT IN DE ZEE GEWORPEN
|
Asmadat
2e schaal-engel
VERWOESTING VAN DE ZEE
|
Hadachael
5e schaal-engel
VERDUISTERING VAN DE TROON VAN HET EERSTE BEEST
|
Slaap is een vorm van dronkenschap. Denk aan het woord 'slaapdronken'. Wij
moeten tot de heilige dronkenschap komen die tot de heilige slaap leidt. Deze
zal een heilige droom voortbrengen, een droom komende vanuit het reukofferaltaar
en haar zeven bazuin-engelen, de karsuiken. Ook komen de schaal-engelen met hun
gouden schalen vanuit dit reukofferaltaar. De tempel van God staat in Chawila,
het land van goud, chrysopraas en balsemhars. Zo komen we steeds dichter tot de
heilige vergetelheid, de witte troon, waar onze wonden genezen worden. Zowel de
karsuiken als de sarhemmen, de schaal-engelen, vormen een kandelaar. In het
begin van Openbaring worden de engelen beschreven die de kandelaren dragen, de
putsen. De eerste kandelaar-engel, de engel van de gemeente van Efeze, is
genaamd Asachiel. Hij draagt de boom des levens, de kandelaar met de bazuinen en
haar engelen. De tweede kandelaar-engel, de engel van de gemeente van Smyrna,
draagt de naam Samiel, en draagt de kandelaar van de tweede dood, oftewel de
kandelaar met de gouden schalen en haar engelen. Ook de scheppingsdagen vormen
een kandelaar, het verborgen manna. De derde kandelaar-engel, genaamd Asamiel
draagt deze kandelaar. Er zijn zeven gouden kandelaren komende vanuit het
reukofferaltaar om de wereld te oordelen, en om de poorten te openen tot het
paradijs. De weg leidt tot het Jakobs-kruis, een heel diep kruis, waar Jakob
zeven jaren moest werken voor Lea, en zeven jaren voor Rachel, de aartsmoeders
van Israel. Ook dezen staan symbool voor eeuwigheden. En denk aan de zeven
hongerjaren en de zeven overvloedsjaren van Jozef, die ook symbool staan voor
eeuwigheden. Deze vier keer zeven jaren zijn de laatste vier kandelaren van de
putsen. Zij vormen belangrijke sleutels tot de dieptes van het paradijs.
Willen we naar het paradijs terug, langs de zuilen van haar tempel ? Willen we
over Jakob's ladder terug naar haar ? Het paradijs roept ons, omhult ons, heeft
haar vogelen tot ons gezonden. Er is een weg terug, altijd. Die weg ligt diep in
ons hart. Laten we stoppen junkies van de ratio te zijn. De bloemen van het
paradijs wachten op ons om ons verslaafd te maken aan hen. Er is niets beters
dan dat. Dan keert ons hart altijd terug tot hen. Zonder die ketenen van het
paradijs zullen we keer op keer terugvallen. Daarom : Wilt u die bloemen leren
kennen ? Wilt u hen zien ronddraaien in uw hoofd en hart ? Wilt u het
reukofferaltaar hersteld zien worden in uw leven ? Haar wapenen zijn goed genoeg
om u los te snijden en uit te leiden. Maar de vraag is : willen wij dat wel ?
Hoelang moeten zij nog op ons wachten ? Alleen door hen kunnen we de ketenen der
tijden overwinnen.
De ketenen van het verstand reiken zo diep, houden ons dronken en in slaap. We
hebben gezien dat er een beest uit de zee voortkwam, maar daarvoor kwamen er ook
al vier dieren uit voort : de vier wereldrijken. Als het zesde zegel, het Roomse
Rijk, is verbroken, dan zal het overblijfsel vluchten naar haar Griekse
fundament, het zevende zegel. Deels is dit dus ook Rooms. Het is een huwelijk.
Wij zijn door afschuwelijke bloedbanden aan deze twee beesten gebonden, en zij
houden ons verslaafd aan de molen van de beschaving. Zij houden ons vast door de
afschuwelijke geesten van beeld en geluid, maar als het zevende zegel verbroken
is, dan is er stilte, en wordt het reukofferaltaar opgericht tot het laten
bazuinen van Gods grotere dingen. De jacht zal geopend moeten worden op deze
twee beesten anders zullen we geen stap verderkomen. Maar wat houdt die jacht nu
precies in ? Punt is : we moeten de karsuikse wapenrusting aandoen, die ook
deels een jachtuitrusting is. Het zijn de bazuinen en hun betekenissen. Wij
moeten in contact komen met de bazuin-engelen, anders zullen we nooit leren wat
het jagen is. Ook moeten wij in contact komen met de engelen van de gouden
schalen en de engelen van de kandelaren. Openbaring is een strategisch jacht en
oorlogsboek, en dat boek zal geopend moeten worden. Dit kan alleen door
profetie. Alleen God Zelf kan ons hier wegwijs in maken door zijn engelen. Door
het boek met de ratio te lezen zullen we er alleen maar dieper in verstrikt
raken. De zegels zijn zo verschrikkelijk moeilijk te openen dat we dat alleen
maar kunnen doen door de bazuin-engelen, de schaal-engelen en de
kandelaar-engelen. Daar zijn die engelen voor.
Het zesde en zevende zegel zijn nauw aan elkaar verbonden als het Roomse
huwelijk tussen Griekenland en het Roomse Rijk. Daniel beschrijft hoe de Oude
van Dagen het Roomse beest uiteindelijk overwint door een vierschaar, een
vierkantige rechtbank. Dit duidt op het herstel van de vier
fundamentsbedieningen : de profetische, de apostolische, de richterlijke en de
patriarchische. De zevende bazuin met haar engel Tuchael laat de vierentwintig
oudsten, de patriarchen, opkomen, en we zien hier de tempel zich openen en de
ark van het verbond zichtbaar worden. Het gaat hier om het oprichten van de
troon. Ook bij de zevende gouden schaal zien we dat, gedragen door de engel
Toriac. De zevende kandelaar, die van Laodicea spreekt ook over de troon. De
engel die deze kandelaar draagt is genaamd Abdach. Deze engel heeft de macht ons
op te dragen tot Gods Troon. Dit is de Davidische Troon, voortgekomen uit Juda,
de zoon van Lea. Voor Lea heeft Jakob zeven jaar moeten werken, als een heilige
kandelaar. Deze zeven jaar brachten dus de troon voort, en zonder deze troon zou
het zevende zegel, de schuilplaats van het Roomse Beest, nooit kunnen worden
geopend. Abdach staat dus samen met Asachiel en Samiel om met de kandelaar van
Lea, met de zevende karsuik en de zevende sarhem het zesde en het zevende zegel
te openen.
De ketenen van de ware dronkenschap zullen zo vrijkomen om ons mee te nemen naar
het paradijs. De heilige slaap van God zal ons omhullen. Er zijn verschillende
droom-levels die ik met u wil bespreken. Nirshek is een boom van het paradijs
waarmee u bijvoorbeeld kan beginnen. Het is een drugsboom. Nirshek breekt het
verstand in kleine stukjes en hutselt ze door elkaar zodat er een nieuwe droom
ontstaat. Hij verpulvert het verstand tot poeder. Stel uzelf eens een
paradijselijke boom voor, en daarna een paradijselijke bloem. Zij spreken
symbolisch, tot de dieptes van uw geest, door reuk. Probeer u te herinneren hoe
bloemen ruiken en de bossen. God werkt daar doorheen. God wil dat u vrij komt,
en dat gebeurt door meditatie. Als u verwacht dat u door een wonder vrij gaat
komen dan zal u teleurgesteld gaan worden. Wonderen gebeuren, maar om niet in
een leugen verstrikt te raken zult u moeten mediteren. U zult geestelijk moeten
gaan leven. Dat kost tijd en moeite. Dat is zeker geen makkelijke weg. Het is
daarom ook geen snelkook-cursus. Alles zal stap voor stapo moeten gebeuren, en
daar zal u zeker in getest worden. Uw geduld gaat op de proef gesteld worden.
Het paradijs is omringd door woestijnen, dus houd uzelf niet voor de gek. We
hebben het over de smalle weg, over moeilijke oversteekplaatsen, als het gaan
door het oog van de naald.
Neem een paradijselijke bloem in gedachte en stel u voor dat deze bloem alles
draagt wat u nog niet weet, in een prachtige cirkel van blaadjes. Zou u niet
door deze geuren overweldigd willen worden in plaats van telkens maar weer door
uw kortzichtige verstand die u telkens maar weer in de problemen helpt of doet
dwalen ? Er is een wereld oneindig groter dan uw verstand, een wereld die u doet
duizelen, een wereld die u telkens weer kan overweldigen boven verwachting. Is
het niet tijd om door de geest te gaan leven aangesloten op Gods geest ? Is het
niet tijd om nu eens met uw hart te gaan leven, vanuit profetie rechtstreeks
komende vanuit het paradijs ? Of maakt puzzelen u moe ? Al die symboliek, al die
diepere boodschappen .... Ja, het kan u zwak maken, terwijl het verstand u
instant kracht geeft, instant macht, instant gewichtigheid om een ander te
onderdrukken met uw kortzichtige visie. In een wereld waar zoveel visies botsen,
is het niet beter om voor een hogere weg te kiezen, om nu eens uw hele verstand
met al zijn haken en ogen, al zijn dwalingen en trots af te leggen op het
reukofferaltaar ? God kan er bloemen van maken. God kan het hutselen tot de
prachtigste creaties. Het verstand is een verkeerd gelegde puzzel waarvan zoveel
stukjes ontbreken. We willen ons compleet voelen, en daarom duwen we alles snel
snel in elkaar. Maar is het kruis en de armoe te accepteren en te dragen geen
beter idee ? Het verbindt ons met Christus, vanuit zwakheid een paradijselijke
kracht te ontvangen, een kracht om los te komen uit de wereldse slavernij, een
kracht om ons af te zonderen om de Heere te zoeken. Profetie is hoger dan
verstand, groter. Profetie opent de zegels die geen mensenhand kan openen.
Profetie is de weg tot God, niet tot een boekje. Profetie is de weg tot een
kloppend hart, niet tot een stuk steen.
Stel u dan een paradijselijk dier voor, waarop u kunt rijden, een rendier. Laat
u dan dieper in het paradijs leiden tot het dieper loslaten van het verstand. We
hebben niets te verliezen en zoveel te winnen.