Profetische boeken en artikelen
De Nieuwe Wijn
15 maart 2009
Voorwoord door A. Moolenburgh: Nee, dit is geen slap Toronto-achtig verhaal. We hebben het hier over een nieuw boek van deze schrijver, en dit is bepaald niet kinderachtig. Het boek gaat diep, diep in op de achtergronden van het Oude Testament, en schuwt de details niet, maar brengt ze in het juiste licht. Het is een controversieel en confronterend boek, wat we wel van de schrijver gewend zijn. Het is een 'deep-digger' reikend tot in de verst liggende mijnen van Salomo. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit een fundamenteel boek is voor hen die meer willen weten van wat God van plan is met de aarde, en wat de Wederkomst van Christus precies inhoudt.
Wie herinnert zich nog de droom van Nebukadnezar die door Daniel werd
geopenbaard en uitgelegd ? Het staat allemaal opgetekend in Daniel 2. De droom
ging over een beeld met een buitengewone glans, groot, hoog en afschrikwekkend.
Het hoofd van het beeld was van goud, de borst en de armen van zilver, de buik
en lendenen van koper, en de benen van ijzer, waarbij de voeten en tenen van
ijzer en leem waren. Daniel sprak dat de koning zelf het gouden hoofd was, het
Babylonische Rijk. En de andere delen zouden koninkrijken na hem zijn. We weten
dat na het Babylonische Rijk het Rijk der Perzen kwam, als het zilveren
borstdeel van het beeld. Daarna kwam het Griekse Rijk als wereldrijk, het
koperen buikdeel, en daarna het Romeinse Rijk, de ijzeren benen. De voeten en
tenen waren deels van ijzer, deels van leem. Wat zou dat betekenen ? We weten
allemaal dat het Romeinse Rijk overging in de Rooms-Katholieke overheersing, het
verbond tussen Staat en Kerk, en daaruit zijn tien tenen voortgekomen : de
reformatorische kerk, de calvinistische kerk, de vrijzinnige kerk, de
evangelische kerk, de opwekkings kerk, de pinkster kerk, de charismatische kerk,
de toronto kerk, de prosperity kerk, en de gouden opwekkings kerk. Natuurlijk
kunnen hier nuances in aangebracht worden, en zijn er raakvlakken, maar zo
kunnen we het zo'n beetje wel indelen. Het kwam voort uit de gedachte : 'Laat
ons een wereldrijk bouwen, een grote stad en een naam. Laat ons een koning
maken.' En zo dachten ze dat ook toen Christus kwam opzetten : Hij zou wel
eventjes de Romeinen verslaan, en Hij zou wel koning worden op aarde, maar het
liep anders. Christus kwam om het pad van het kruis te bewandelen voor een
hemels koninkrijk, om de harten onzichtbaar aan elkaar te binden. Christus kwam
voor het Pasen om Zijn Paaskerk op te richten, de Kerk van het Hart, en die kerk
is er door de eeuwen heen altijd geweest, en leefde als het ware in de
wildernis, ondergronds. Christus wilde die kerk bouwen op het fundament van
apostelen en profeten. Zo zou de gemeente de Grieks-Roomse geest kunnen
verbreken. Maar de zichtbare, materiele kerk kwam voort uit het grote beeld, als
de tien tenen om aardse macht te vestigen.
Wat kunnen we verder van dit beeld zeggen, en van die kerk die daaruit voort
kwam om zich een beeld te bouwen ? We zien dat de voeten van dit beeld geraakt
zullen worden, en deze voeten zullen worden verbrijzeld door een grote steen die
tot een grote berg zal worden en de aarde zal vervullen. In Openbaring zien we
dat de voeten van Christus zijn als koperbrons. Voeten zijn in het Woord van God
erg belangrijk. De vijand zal verbrijzeld worden onder de Voeten van Christus,
en zal gemaakt worden tot Zijn Voetbank, en we zien dat dit allemaal zal
gebeuren doordat de voeten van de vijand verbrijzeld zullen worden. Daarom is
het zo belangrijk om ons op de Voeten van Christus te richten. Wat beelden die
Voeten uit ? We zien dat de voeten van de vijand, de gevestigde kerken, geen
eenheid vormen, maar in verdeeldheid leven als ijzer vermengd met leem, als een
grote arena. Maar de Voeten van Christus zijn als koperbrons, als in een oven
gloeiend gemaakt. We zagen dat de voeten van het aardse beeld de roomse
staatskerk uitbeelden, voortgekomen vanuit het Romeinse Wereldrijk. Maar
Christus wordt geschreven als de wortel van David, dus Zijn Voeten zullen we
terugvinden in het Oude Testament, en zijn dus niet Rooms, maar Joods. Het is
mooi om de Messiaanse typologie van het Oude Testament te bestuderen, want ze
beschrijven de geheimenissen van Christus. Alles heeft een diepere betekenis.
Denkt u eens aan de Ladder van Jakob die tot de hemel reikte ? Jakob zag de weg
tot de hemel, de weg waarlangs ook Christus ten hemel rees na Zijn opstanding.
Zijn voeten zullen weer staan op de olijfberg. Hij zal wederkomen zoals Hij in
die tijd ten hemel is gerezen. De Voeten van Christus vormen het pad naar de
hemel. Zonder in Zijn Voetsporen te treden zullen we daar niet komen. Daarom is
het voor ons van belang om ons op de Voeten van Christus te richten. Wij kunnen
het niet zelf. Wij kunnen zelf niet wandelen zoals Hij dat heeft gedaan. Wij
hebben Zijn Voeten nodig. Daarom is het voor ons van levensbelang daar veel
vanaf te weten, en de sleutels daartoe liggen zoals wij zagen in het Oude
Testament. Alleen door de Voeten van Christus zullen wij macht over de vijand
hebben en de vijand verbrijzelen.
In het boek Richteren lezen we over Juda die de tenen van de vijand afhakte als
een beeld dat de vijand zijn evenwicht verliest. Uit Juda is de Davidische
Dynastie voortgekomen en uiteindelijk de Messias, dus Juda is van fundamenteel
belang. Ook in Openbaring komen we de stam Juda weer tegen met twaalfduizend die
door de Heere en Zijn engelen zijn verzegeld, en als één van de poorten van het
hemelse Jeruzalem. Tussen de voeten van Juda zou de heersersstaf zijn, en zijn
broeders zouden voor hem neerbuigen en hem loven (Genesis 49). Ook wordt daar
gezegd : 'Totdat Silo komt.' Silo was een groot lijden voor het volk. Het was de
plaats waar men de tabernakeltent met daarin de heilige ark opzette na de
uittocht uit Egypte, maar de Filistijnen veroverden hier de ark. Niet voor alle
zonen had Jakob een goed woord over. Zo had Ruben zijn bed beklommen en ontwijd,
zijn legerstede beklommen. Simeon en Levi waren werktuigen van geweld en
overmoed, en hun beraadslaging en vergaderingen waren hard, dus deze drie werden
uitgesloten van het fundament. Juda was het fundament, en ontving van Jakob de
scepter. Niet alleen Jakob riep zijn zonen bij elkaar voor profetieen, maar ook
Noach. Noach sloot zijn zoon Cham uit omdat Cham de naaktheid van zijn vader had
gezien en het aan zijn broers vertelde. Noach zegende zijn zoon Sem en prees de
God van Sem. Terugkomende op Juda waaruit Christus is voortgekomen : Juda
verwekte Peres bij Tamar. We hebben het nu over de fundamenten van Jezus
Christus. Het heeft er allemaal mee te maken hoe de Jakobsladder is opgebouwd.
Juda's moeder was Lea. In het Woord van God lezen we dat Jakob Rachel als
favoriet had, maar God had Lea als favoriet. Rachel en Lea waren de twee vrouwen
van Jakob. God had medelijden met Lea en maakte haar vruchtbaar, terwijl hij
Rachel eerst een tijd onvruchtbaar hield. Lea werd het fundament van de
geslachtslijn van Christus. Lea zal een prachtige vrouw geweest zijn, maar dat
Jakob Rachel verkoos boven Lea zal met zijn oude natuur te maken hebben, die God
even later moest breken op Pniel. Jakob had in het begin van zijn leven een erge
leugengeest in zich waarmee hij zijn vader Isaak en zijn broeder Esau bedroog.
Maar de Heere troostte Lea, en maakte haar moeder van vier stammen, Ruben,
Simeon, Levi en Juda, en uit de laatste kwam de Messias voort. Later werd lea
weer zwanger, en baarde Issaschar, de vijfde, en daarna baarde ze Zebulon. Ook
baarde zij nog een dochter : Dina. Alhoewel de Heere van Jakob hield boven Esau
was Jakob in het begin van zijn leven niet erg zuiver van begrip. Een andere
verstotene was de hoer Rachab uit Jericho, oftewel de vrouw van het rode koord.
Zij behoorde ook tot de geslachtslijn van Christus. Juda kwam voort uit de
geslachtslijn van Sem, een zoon van Noach, en die kwam weer voort uit de
geslachtslijn van Kenan en Set, die een zoon van Adam was. Als we de tien tenen
van het beeld verbrijzeld zien worden door de voeten van Christus, de
fundamenten, dan kunnen we die in de tien koperbronzen tenen van Christus
indelen :
1. Juda
2. Silo
3. Sem
4. Peres
5. Tamar
6. Lea
7. Rachab
8. Kenan
9. Set
10. De Besnijdenis van het Hart
Dit kreeg ik als antwoord van de Heere op mijn vraag over de Voeten van
Christus. We zien acht namen uit de geslachtslijn van Christus, één plaats waar
de tabernakeltent met daarin de Ark stond, na de uittocht (Silo), en één
handeling waarmee God met Abraham Zijn verbond sloot. De besnijdenis is erg
bijzonder omdat ook Christus besneden werd, en wij als gelovigen besneden moeten
worden naar het hart. Wij mogen ons uitstrekken naar deze Messiaanse Besnijdenis
in de Geest, als een voorbereiding voor zoveel meer van de Geest. Er zijn zoveel
dingen in ons leven die besneden moeten worden.
Men heeft mij weleens gevraagd : 'Broeder, wat is nu precies het zegel van God
waarmee wij verzegeld moeten worden ?' Over dit verzegelings-proces kunnen we
lezen in Openbaring en Ezechiel, en dit zal gebeuren door engelen. Efeze heeft
het over de verzegeling met de Heilige Geest, maar er wordt in het Woord ook nog
over een andere verzegling gesproken. Die verzegeling is belangrijk, om zo aan
de oordeels-engel te ontkomen. De verderf-engel zal een ieder overslaan die het
zegel draagt.
Deut. 30 : 6 - 'En de Heere, uw God, zal uw hart en het hart van uw nakroost
besnijden, zodat gij de Heere uw God liefhebt met geheel uw hart en met geheel
uw ziel, opdat gij leeft.'
Romeinen 4 : 11 - 'Het teken der besnijdenis ontving hij als het zegel der
gerechtigheid van dat geloof.'
Romeinen 2 : 28-29 - 'Niet hij is een Jood die het uiterlijk is, en niet dat is
besnijdenis wat uiterlijk aan het vlees geschiedt, maar hij is een Jood die het
in het verborgen is, en de (ware) besnijdenis is die van het hart.'
Hier zien we dat de besnijdenis nog steeds geldt, en dan niet de letterlijke
besnijdenis, maar de geestelijke vorm. Dit wordt het zegel van gerechtigheid
genoemd, het zegel van God. Het getal van die verzegelden vinden we in
Openbaring 7 : 144.000 verdeeld in 12 delen van 12.000, en dezen komen alleen
uit de Joodse stammen. De definitie van een Jood is dus hij die de geestelijke
besnijdenis heeft ontvangen.
Ezech. 9 : 4 - 'En de Heere zeide tot hem : Trek midden door de stad, midden
door Jeruzalem, en maak een teken op de voorhoofden der mannen die zuchten en
kermen over al de gruwelen die daar bedreven worden.'
Alleen door zuchten en kermen, door onze tranen, zullen we deze besnijdenis
ontvangen, door onderscheiding. Dan lezen we verder dat God een oordeel over de
tempel brengt. Is de kerk vandaag Joods ? Neen, zij is Rooms, omdat zij met Rome
de Joodse wortelen heeft afgesneden en zich heeft neergezeteld op het heidense
kerkelijk jaar. Deze feesten en rituelen werden ingesteld om de Kerk één te
maken met de Staat, in de tijd van het Romeinse Wereldrijk, oftewel het ijzeren
rijk, door Daniel als een verschrikkelijk beest beschreven. Het beest had
ijzeren tanden en koperen klauwen. Dat koper wijst nog enigszins op de Griekse
verbinding, het Griekse fundament, oftewel het derde wereldrijk. Het vierde,
Romeinse, wereldrijk vloeide over in een rijk deels van ijzer, deels van leem,
oftewel de Roomse Kerkstaat waaruit de hedendaagse gevestigde kerkrichtingen
zijn voortgevloeid, door Daniel beschreven als de voeten en tenen van het beeld,
een rijk tegen zichzelf verdeeld. Deze tien tegen zichzelf verdeelde tenen
worden ook als tien horens beschreven, tien koningen. Niet alleen Daniel had dit
visioen over de tien horens, maar ook Johannes op het eiland Patmos. Hij
beschreef de tien horens in die tijd als 'tien koningen die nog geen koningschap
hadden ontvangen.' Hij sprak over een tijdperk in de toekomst, het tijdperk van
de gevestigde kerken. In hun oorlog tegen het Geslachte Lam (het kruis en de
armoe) zijn ze één van zin. Eerst zien we dat de koningen hoererij plegen met de
Grote Hoer, maar daarna zullen ze haar haten en haar vlees naakt eten, om haar
daarna te verbranden. De gevestigde kerken ontkennen namelijk ook min of meer
hun Romeinse wortels, en hun verbintenis met Babylon. Daniel spreekt over een
elfde hoorn die vanuit de tien horens komt opzetten, en die daarbij drie horens
uitrukte. Wat zou die elfde hoorn betekenen ?
Romeinen 2 : 29 - 'De (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest,
niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen maar van God.'
Na 2000 jaar christendom leeft een groot deel van de wereld nog steeds in diepe
armoede. Voor een christen is dat niet iets om trots op te zijn. Hij kan dansen
in zijn kerkje, de Heere loven en prijzen, maar hij gaat aan iets voorbij. Hij
kan 'algemeen aanvaard en erkend' zijn, ingeschreven bij één of andere
vergadering van kerken, gedoopt zijn in de Heilige Geest, maar hoe komt onze lof
van God en niet van mensen ? Door de besnijdenis, het eindtijd-zegel van God.
Hoe worden wij ge-ent op de twaalf Joodse stammen om zo het beest te overwinnen,
als losgekochten van de aarde ? Door de besnijdenis. En zo kunnen wij God
waarlijk liefhebben zoals we zagen in Deuteronomium 30. De besnijdenis rekent af
met het egocentrische christendom, en verbindt ons tot een waarlijk verbond met
God. Door deze geestelijke besnijdenis te ontvangen wordt het voor ons mogelijk
onberispelijk te staan voor God, vrij van leugens, onbevlekt en maagdelijk
(Openb. 14.).
De rituelen van het Oude Testament wijzen op diepe geestelijke waarheden. In de
Eindtijd wijst God zijn vinger weer op het Joodse als een geestelijke realiteit,
en op het zegel der Joden, oftewel de besnijdenis. We zien dat dit zegel een
zegel en wapen van gerechtigheid is, om te ontkomen aan het oordeel van God en
aan het beest en zijn merkteken. Het symbolische getal van het zegel van satan
is 666, maar het symbolische getal van het zegel van God is 144.000. We hebben
gezien dat dit telkens 12.000 van de 12 Joodse stammen zijn. De valse kerk, de
tien tenen van het beeld, de tien horens van het beest, oftewel tien koningen,
hebben gehoereerd met de Grote Hoer der aarde, oftewel de wereldrijken, zij die
het koningschap over hen heeft. De Romeinen hebben stap voor stap de kerk van de
Joodse Fundamenten losgesneden voor dit doel : de kerk als symbool van aardse
macht, als de dienstmaagd van Mammon, de geldmarkt. Het is treurig dat de
gevestigde kerken vaak meer op hebben met het Romeinse Fundament dan met het
Joodse Fundament, en zo de Besnijdenis in een ver hoekje hebben gedrukt. Onze
geest moet de besnijdenis ontvangen, om zo zuiver te worden. Daarom is het
streven naar de Geest alleen niet genoeg. De Geest is uitgezonden om Christus te
verheerlijken en op Christus, die de wortel van David is, oftewel de Schatkamer
van het Oude Testament, te wijzen, zoals het Woord van God zegt. De Besnijdenis
was het verbond tussen Abraham en God, als een Middelaar. De aardse besnijdenis
is vervangen door de geestelijke besnijdenis, maar nog wel van levensbelang. Het
is het Zegel van God. Kent u de twisten tussen de broeders over wat de Heilige
Geest hen heeft 'verteld' ? We zouden er boeken over kunnen schrijven. Stookt de
Heilige Geest soms ? Fluistert de Heilige Geest de één dit in en de ander dat ?
En dan is er vaak ook nog een derde die het weer anders heeft gehoord, en zo
ontstaan de vele kerken, en worden de kerkoorlogen in stand gehouden, allemaal
onder het vaandel van 'De Heilige Geest'. Hoe dat kan ? Och ziet u, ze hebben
hun geest niet laten besnijden. Zonder de besnijdenis en het Joods worden staan
we nog steeds op Romeinse Fundamenten en zijn wij niets dan gladiators van het
beest. Maar hoe ontvangen wij dan het zegel van God, de besnijdenis ? Door uit
Babylon te gaan, de Romeinse fundamenten af te laten kappen, en met de Heilige
Besnijdenis om te gaan als met een Persoon. Er is geen Geest zonder de Heilige
Besnijdenis. Wij moeten ons niet richten op de aardse besnijdenis, maar op het
geheimenis van de hemelse besnijdenis, de Heilige Besnijdenis. Die Besnijdenis
moeten we ontvangen om waarlijk Jood te worden en ge-ent te worden op de edele
olijf. Die dingen werken niet automatisch. Wij moeten de Heilige Besnijdenis
aanbidden. Zo komen we veel dichter bij Gods kern dan zomaar vaag God te
lofprijzen en verder onze eigen weg te gaan. De Besnijdenis rekent daarmee af.
Wij moeten de Heilige Besnijdenis in alle delen van ons leven uitnodigen, net
zoals we eerst met de Geest deden. Ons verstand moet besneden worden, ons
geweten, ons gevoel, onze ziel, en zoveel meer delen. Zo kan Gods zuivere liefde
door ons heenstromen, en kunnen wij werken in de wijngaard. De Heilige
Besnijdenis richt ons weer op persoonlijke heiliging, en niet op projectie tot
het telkens maar weer offeren van onze broeders en zusters aan onze theologieen
en dromen. Door de Heilige Besnijdenis worden wij waarlijk met Christus, de
wortel van David, verbonden, en zal Zijn Bloed door ons stromen tot het doen van
grote werken. Ook zal er door de Heilige Besnijdenis ware eenheid en verzoening
komen. Wij mogen bidden tot de Heilige Besnijdenis, want zij is het geheimenis
van Christus. De Ware Heilige Geest zal ons altijd leiden tot die besnijdenis,
om Christus te verheerlijken, zoals het Woord van God zegt.
Filippenzen 3 : 3 - 'Wij zijn de besnijdenis die door de Geest Gods Hem dienen,
die in Christus Jezus roemen en niet op vlees vertrouwen.'
De besnijdenis rekent af met het vlees en het gehang aan mensen. Wij moeten
zelfs als de besnijdenis zijn. Dit is waartoe Gods Geest leidt.
Kolossenzen 2 : 11 - 'In Hem zijt gij ook met een besnijdenis die geen werk van
mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes in de
besnijdenis van Christus.'
Wij moeten ons richten op de besnijdenis van Christus, als een belangrijk
heilsfeit, om zelf ook besneden te worden, om zo ons oude leven, onze oude
natuur, af te leggen. Die kracht, dat wapen, vinden wij dus in de besnijdenis
van Christus. Het is een belangrijke kracht, een belangrijke persoon, waar we
ons op moeten richten. Deze Goddelijke Persoonlijkheid was door God opgesteld
als een Middelaar, maar wat hebben wij met deze Middelaar gedaan ? Laten we ons
in tranen en smekingen keren tot de Heilige Besnijdenis en haar vragen ons te
vervullen. Alleen zij kan ons terugbrengen tot het Joodse Fundament zoals het
Woord zegt.
De Heilige Besnijdenis is het snoei-proces in ons. Dit is eeuwig en permanent.
Omdat we dag en nacht door verkeerde invloeden worden aangevallen, en nog zoveel
rommel in ons hebben moet de Heilige Besnijdenis voortdurend in ons actief zijn,
opdat we niet misleid worden en niet zondigen. Onberispelijkheid is het doel van
de besnijdenis in ons, het zegel van God, zoals we lazen in Openbaring. We
hebben de Heilige Besnijdenis in ons nodig als een harnas tegen hoererij, om ons
in maagdelijkheid te bewaren, om zo onbevlekt voor de Heere te staan. De Heilige
Besnijdenis is het Hart van God, en behoort ook zo aanbeden te worden. Het is
een belangrijke kracht en persoon in het Heilswerk. Buiten de Heilige
Besnijdenis om is er geen Bloed van Christus, en geen Geest van Christus. De
Heilige Besnijdenis is onze wapenrusting en geloofsrusting. Door haar wandelen
wij, en door haar handelen wij. De Heilige Besnijdenis leidt ons denken,
beschermt ons denken, en zo ook ons gevoel en onze verlangens. De Heilige
Besnijdenis dringt diep door tot ons hart, wanneer wij haar toelaten, en een
relatie met haar aangaan. Wij hebben het Hart van God nodig, het geheim van de
wijngaard. De Heilige Besnijdenis zal uiteindelijk de nieuwe wijn brengen, en
deze wijn zal zuiver zijn. Op Golgotha werd Christus besneden, en zo hoeven wij
ook niet bang te zijn voor het lijden, wanneer wij wandelen in de Heilige
Besnijdenis. Alles zal zijn tot het dragen van meer vrucht. Tot de verbinding
met het Hart van God. Laten wij dit Hart aanbidden en aanroepen. De Heilige
Besnijdenis zal ons leiden uit de woestijn tot het Beloofde Land, de Oase. Dit
is de bloeiende woestijn, en de bloeiende wildernis, oftewel de edele olijf. De
kern van Christus is de Heilige Besnijdenis, de wortel van David, datgene wat
God aan Abraham gaf. De Zondvloed was een grote besnijdenis der aarde, en na de
zondvloed plantte Noach een wijngaard en hij werd dronken van de wijn, en
ontblootte zich in zijn tent. Dit is een beeld van de reine wijngaard door de
besnijdenis, en door deze besnijdenis mogen ook wij tot de wijngaard van Noach
komen. Het is een prachtig beeld : De besnijdenis heeft tot doel ons een heilige
dronkenschap te geven om ons zo in contact te brengen met het goddelijke.
Drinken wij van de wijn der onbesnedenen, dan zullen we ten prooi vallen aan de
Hoer van Babylon en al haar dronkenschappen (Openbaring 17-18). Noach was één
van de eerste patriarchen waaruit het hele menselijke geslacht is voortgekomen.
Cham zag zijn vaders naaktheid en werd het beeld van de overmoedige, waarop
Noach hem vervloekte. Noach gaf zijn zegen aan Sem, die achterstevoren in de
tent ging om de naaktheid van zijn vader met een mantel te bedekken. Sem werd de
geslachtslijn van Abraham en Christus, oftewel de geslachtslijn van de
besnijdenis. Deze geslachtslijn werd dus bepaald door de gebeurtenis omtrend de
wijngaard van Noach, en is vandaag de dag nog steeds van belang. Door Sem worden
wij ge-ent op die wijngaard, en niet door Cham. Cham was vervloekt door Noach
vanwege zijn overmoedige daad, en vanwege zijn roddel, en bracht Kus voort. Kus
bracht Nimrod voort, de stichter van Babel waar het allemaal misging. De geest
van Cham heerst vandaag de dag nog steeds in de kerk. Het is het typische
'ogenwerk' in plaats van het zien door de geest. De Heere wil niet alleen onze
oren besnijden, maar ook onze ogen. De Geest van Sem draagt de wijngaard van
Noach, en die wijngaard staat buiten de stad, buiten de legerplaats.
Hebreeen 13 : 11-14 - 'Van de dieren waarvan het bloed als zondoffer door de
hogepriester in het heiligdom werd gebracht werd het lichaam buiten de
legerplaats verbrand. Daarom heeft ook Jezus ten einde zijn volk door zijn eigen
bloed te heiligen, buiten de poort geleden. Laten wij derhalve tot Hem uitgaan
buiten de legerplaats en zijn smaad dragen. Want wij hebben hier geen blijvende
stad, maar wij zoeken de toekomstige.'
Het was een groot lijden voor Noach dat zijn zoon hem naakt zag en het
vervolgens aan zijn broers vertelde. Sem en ook Jafet troostten hun vader, maar
het kwaad was al geschied. Zo heeft ook de kerk in haar overmoed naar de
naaktheid van God gegrepen en misbruikt. De vloek over Cham rust ook op de kerk,
en zij zal een knecht zijn van Sem (en ook van Jafet). De kerk zal net als Cham
een knecht der knechten zijn.
De Heilige Besnijdenis is een sprekend verbond. Fundamenteel voor profetie dus.
Willen wij onze profetie laten besnijden ? De Heilige Besnijdenis rust ons toe,
snoeit ons, opdat we meer vruchtdragen en de gaven vermeerderen en heiliger
worden. Ook zuiver apostelschap komt hieruit voort en de verdere bedieningen.
Hebben wij het Hart van God al ontvangen ? Hiertoe moeten we tot de Wijngaard
van Noach komen. Noach kwam voort uit de geslachtslijn van Set, een zoon van
Adam en Eva die in de plaats kwam van Abel. Abel was een schaapsherder en was
door Kain vermoord. Kain was een landbouwer. God nam Abels offers wel aan, en
die van Kain niet. Abel offerde schapen en Kain vruchten. Waarom nam God wel een
bloedoffer aan ? Omdat dit doorverwees naar het offer van Christus. Er moest
bloed vloeien. Het was een beeld van de besnijdenis. Uit jaloezie bracht Kain
Abel om. Kain zal allerlei beschavingen hebben voortgebracht die bij de
zondvloed weer ten onder gingen. Maar God ging door met de geslachtslijn van
Set, de plaatsvervanger van Abel. Op deze lijn plaatste God de besnijdenis. Door
Set ging de Zalving van Abel dus niet verloren. In het begin van Genesis lezen
we heel duidelijk over een overgangsfase. De mens werd uit het hemelse paradijs
gejaagd, en kwam langzaamaan tot de dimensie waarin we ons nu bevinden, de
materiele dimensie. Ik geloof dat dit een proces is geweest. In het begin was
Eeden nog gewoon zichtbaar, ook al waren ze verjaagd. Kain ging bijvoorbeeld ten
Oosten van Eeden wonen. Omdat de mens nog steeds in die overgangsfase zat, in
het gebied tussen het paradijs en de huidige 'aarde des doods', oftewel de
lagere aardse gewesten, kon de mens nog steeds erg oud worden. Adam werd
bijvoorbeeld 930 jaar oud, en Set 912. In Genesis 6 zien we een groot keerpunt.
Gevallen engelen kregen meer en meer grip op de gevallen mensheid, nu hun
gebieden steeds meer met elkaar versmolten, en hadden gemeenschap met de
dochters der mensen. De mens begon 'vlees des doods' te worden, en begon mannen
van naam voort te brengen, reuzen. Toen legde God hen een limiet op van 120
jaar, en God vaagde door de zondvloed de laatste resten van het paradijs weg.
Het scheen dat er in de hof van Eeden ook demonen leefden als dieren,
bijvoorbeeld de slang. Toen Adam en Eva hadden gezondigd maakte God voor de mens
klederen van vellen. Hij heeft hiervoor geen onschuldige dieren genomen, maar
demonische dieren, min of meer gevallen dieren die ook klaarstonden, net als de
slang, om de mens te verleiden. In de tijd van Abel waren ze nog steeds in een
tussengebied met geestelijke wezens, en Abel offerde alleen de demonische,
gevallen schapen. In het paradijs hadden Adam en Eva de opdracht om over de
dieren te heersen. God wist dat er ook demonische dieren waren, als
overblijfselen van de eerste aarde, en wilde Adam en Eva maken tot jagers. Zo
konden ze ook zorg dragen voor de paradijselijke dieren. Kain was voortgekomen
na de val van Adam en Eva, en was een zoon van de slang. Voor de
overgangsperiode is het voor ons van belang om ons te enten op Set, want deze
leidt tot de Zalving van Abel.
De Heilige Besnijdenis beschermt ons tegen demonen, en rekent ook met demonen
af. De Heilige Besnijdenis zal ons reine oorlog laten voeren, en reine jacht, en
niet schuldig laten staan aan het vergieten van onschuldig bloed. Door de
bovengenoemde geslachtslijn zal de Heilige Besnijdenis ons terugleiden tot het
Paradijs, ja, tot langs de cherubs met de flikkerende zwaarden heen. Alleen zij
die dit zegel dragen zullen toegelaten worden, terwijl de aarde des doods, de
gevallen en vervloekte aarde zal vergaan door een zondvloed van vuur. De Heilige
Besnijdenis bouwt een nieuwe ark, niet door mensenhanden gemaakt, en er ook niet
door bestuurd. Het zal een ark zijn van heilige jagers en heilige
oorlogvoerders, die geleid worden en vervuld zijn door de Heilige Besnijdenis.
De geest van Kain is de geest van landbouwers die geen bloed vergieten, en
uiteindelijk het bloed van hun eigen broeders vergieten. Komt u dit niet bekend
voor als u naar de kerk kijkt ? Een gebrek aan geestelijke oorlogsvoering zien
we daar, en daardoor een overvloed aan vleselijk, broederlijk gevit. Dit is de
geest van onbesnedenheid. Laat de kerk teruggaan naar het altaar van
besnedenheid om daar zichzelf te offeren. De Heilige Besnijdenis is een teken
van hoop. We kunnen het pad van Christus bewandelen, op weg naar de
onberispelijkheid, als wij maar 'in' de Besnijdenis van Christus blijven, ons
daaraan vasthouden, en dan zal zij ons vasthouden. Door de Besnijdenis van
Christus werken de zalvingen, worden zij gezuiverd en zuiver gehouden. Dit is
een belofte voor ons. Deze Besnijdenis kwam voort vanuit de velden van Abel. Ook
wij kunnen door die Besnijdenis terugkeren tot de velden van Abel om zo zuivere
offers te brengen, en zullen zo die verschrikkelijke geest van Kain verslaan.
Wij mogen de Heilige Besnijdenis hiertoe aanroepen. Zij zal ons voorbereiden op
de jacht en de oorlogsvoering in dit tussengebied, om zo de weg tot het paradijs
te banen. Ook in het paradijs zelf hebben wij dus deze strijd te voeren. Kennen
wij al de gevaren die op de loer liggen ? De Heilige Besnijdenis wil ons
verstand verlichten in wijsheid en kennis, door de profetische ingevingen van
God, en door de gave van onderscheiding. Zonder de Heilige Besnijdenis is er
geen onderscheiding en zijn wij ten dode gedoemd.
De Heilige Besnijdenis is degene die ons zalft. Er is geen andere manier. De
Heilige Besnijdenis is degene die ons aan God verbindt. Zonder de snoeiing maken
wij geen enkele kans. Ook is dit geen eenmalig iets. Het zal in ons moeten wonen
en werken, tot in alle eeuwigheden, permanent. Ook zal de Heilige Besnijdenis
ons tot nieuwe talen en tongen leiden, waardoor we in geheimenissen met God
spreken.
De geest van Kain is een verschrikkelijke geest, de slayer der broeders, omdat
hij de duivelen niet wilde bestrijden. Als wij niet aan territoriale
oorlogsvoering willen doen, en ons niet verder willen laten harnassen in het
exorcisme, dan lopen we het gevaar door deze geest behekst te worden, en zo van
hem een gladiator en slaaf te worden, om zo door de zondvloed van vuur ten onder
te gaan. De Geest van Set strijdt tegen deze geest. Wij moeten de Heilige
Besnijdenis vragen om ons te enten op de boom van Set, op zijn edele olijf, om
aan dit kwaad te ontkomen. De pinksterbeweging is inmiddels ver afgedwaald door
de geest van Kain, alhoewel we blij mogen zijn met de vele gemeentes die meegaan
in de stroom van Territoriale Oorlogsvoering, en een dieper genuanceerd
exorcisme. Er is een strijd gaande om de zielen van de broeders en zusters,
voornamelijk ook in pinksteren, en ik wil u oproepen om voor hen te bidden.
Verbreekt u dan de geest van Kain, en roep om de Zalving van Set, de
plaatsvervanger van Abel, want er is een oorlog gaande. Eenparig kunnen wij in
de Zalving van Set de geest van Kain een halt toeroepen. Zo kunnen we ook de
overmoedige geest van Cham een halt toeroepen. Hiertoe is de Zalving van Sem
uitgezonden. De geest van Cham bevindt zich ook diep in het lichaam van de
pinksterbeweging, in de vorm van oeverloze lofprijzing, wereldsgezindheid en
roddel. Prijst God voor hen die deze geest al hebben onderkent en de strijd
tegen dit venijn zijn aangegaan. Laten wij ook hiervoor de Heilige Besnijdenis
aanroepen.
Wij mogen de Zalving van Sem krachtig aanroepen om ons zo te bewapenen, zodat de
doorstroom van de Heilige Besnijdenis sterk blijft, en zo ook van het Bloed van
Christus. De Zalving van Sem kan ons ook terugbrengen naar de Zalving van Set en
ons zo enten op Abel. Abel is een belangrijk aartsvader in het geheel, en door
zijn dood heeft hij de weg tot het paradijs wederom gebaand, als een prachtige
typologie van Christus die ook door zijn broeders werd omgebracht omdat die geen
geestelijke maar aardse oorlog wilden voeren. Ze hoopten namelijk dat Christus
was gekomen om de Romeinen een kopje kleiner te maken. Ook werd hij door zijn
broeders vermoord vanuit de Kain-jaloezie. Christus was door God aangenomen en
gezalfd, en zij niet. Christus was als een tweede Abel. Judas was de tweede
Kain. De opgestane Christus was de tweede Set.
In deze dagen wordt de Zalving van Abel hersteld, de heersersstaf tussen de
voeten van Juda, oftewel de herdersstaf, en dit is dan de elfde teen van
Christus, in tegenstelling tot de elfde teen van het beeld van het beest. Deze
staf tussen Juda's voeten is geheel van ijzer, en niet deels van leem. Het is de
staf van Christus waarmee hij de heidenen zal hoeden en slaan, zoals we lezen in
Openbaring. En een ieder die overwint zal deze staf dragen. Abel was niet alleen
schaapherder, maar ook slager en jager, zoals we lazen. Hij leefde in de
tussenfase waarin de mensen de leeftijd van bomen bereikten, en waar alles nog
onder de schaduw van het paradijs was. Alles was hier min of meer nog
geestelijk, vlees van een hele andere glans. Door deze elfde teen zal de elfde
teen of horen van het beest ten onder gaan. Nog steeds weten we niet wat die
elfde horen precies is. De horen heeft ogen en een mond van grootspraak, zoals
we in Daniel lezen. De horen voert strijd tegen de heiligen en overwint hen voor
een tijd lang. De horen was eerst klein, maar daarna leek hij groter dan de
anderen. Wat of wie is die horen ? Feit is dat hij door de Zalving van Abel,
door de Heilige Besnijdenis verpletterd zal worden.
In Ezechiel 28 lezen we dat Eeden eerst de woning was van engelen, en dat daar
een berg was genaamd de berg der goden. De vorst van Tyrus is een gevallen
cherubs. Dit figuur wordt beschreven als wijzer dan Daniel, en dat er geen
geheim voor hem verborgen is. Door zijn wijsheid en inzicht heeft hij zich een
vermogen verworven en goud en zilver verzameld in zijn schatkamers. Als zakenman
is hij een natuurtalent. Door het onrecht van zijn koophandel heeft hij zijn
heiligdommen ontwijd. Deze geest werd op de aarde geworpen als 'een schouwspel
voor koningen'. Tyrus wordt de koopstad der volkeren genoemd. Deze geest kent
alle uithoeken van Eeden en die dienen wij te verslaan. Hij houdt de fundamenten
van Eeden, van de voortijd, verborgen. Ook deze koopgeest zit diep verborgen in
de gevestigde kerken vandaag de dag, om ons tegen te houden op onze reis naar
Eeden. Het merkteken oftewel het zegel van het beest is 'kopen en verkopen',
maar het zegel van God is de Heilige Besnijdenis. Dat is het merkteken van God :
144.000. De valse kerk heeft van het geloof een handel gemaakt, en dat begon al
bij de Rooms Katholieke kerk. Zo werd de kerk een slaaf van Mercurius, de
Romeinse god van de handel, die nauw verbonden is met de vorst van Tyrus. Maar
bij de heilige Besnijdenis werkt het niet door geld, maar door heiliging. Door
heiliging krijgen we deel aan de dingen van God, door reiniging, door
geestelijke oorlogsvoering en jacht, en niet door handel. Daar waar we door geld
ineens deelkrijgen aan de dingen van God, zoals we in de Prosperity Beweging
zien, en ook in de traditionele Pinkster Beweging, daar komt de geest van
hoererij binnen die ons op een gruwelijke manier knecht. De hoeren in de
geestelijke wereld zijn slavenmakers, en dat allemaal door aards geld. Het is
een zielenhandel. Wij moeten door de Heilige Besnijdenis de oorlog verklaren aan
zulke geesten.
De gevestigde kerken hebben een geestelijke markt opgezet, een zielenhandel. Het
is een web wat ze hebben uitgespannen om velen daarin te doen verstrikken. Maar
Christus zal hen maken tot voetenbank, door de Heilige Besnijdenis. Christus zal
hen hoeden met de ijzeren staf en hen slaan, zoals we lezen in bijvoorbeeld
Openaring 19. Ook zal Hij de persbak treden van de wijn der gramschap van de
toorn van God. Niemand zal Hem daarin kunnen tegenhouden.
De vorst van Tyrus kwam door zijn uitgebreide handel tot geweldenarij. Als wij
ons niet vertikaal in de geestelijke oorlog opstellen, dan wordt de oorlog
ineens horizontaal, vleselijk, tegen onze broeders en zusters. Dat is het
resultaat van de hele geestelijke handel. Het is een verbond met de duivel, en
met de vorst van Tyrus. De vorst van Tyrus was een cherub, dat wil zeggen een
bewaker of een drager. Hij was opgesteld tussen vlammende stenen op de heilige
godenberg van Eeden. Ook zijn cherubs beschutters van de ark. De vorst van Tyrus
zal een bewaker van de ark der engelen zijn geweest. Als wij hem hebben verslaan
zullen wij ook tot de ark der engelen, en de vlammende stenen op de godenberg
kunnen komen. Maar als wij ons overgeven aan schandelijke geestelijke handel dan
zullen we niets anders dan slaven zijn van deze vorst van Tyrus, en zijn we
gedoemd tot het voeren van horizontale oorlog in zijn arena's, en dan zal het
Kains-loon ook onze deel zijn. Het is dus onze keuze. Laten we ons enten op de
lijn van de Heilige Besnijdenis, of laten we ons enten op de handelslijn van het
geslacht van Kain en het geslacht van Cham. Laten we vertrouwd raken met de
Zalving van Set en de Zalving van Sem in deze verschrikkelijke strijd. Laten we
onze harten behoeden door de Heilige Besnijdenis aan te hangen, en ons laten
onderwijzen in geestelijke oorlogsvoering. Wij hebben de kennis van de heilige
engelen nodig om door de linies van de vorst van Tyrus heen te breken, en die
kennis kunnen we alleen ontvangen door de Heilige Besnijdenis, die onze ogen en
oren besnijdt. Ook onze gevoeligheid zal besneden moeten worden om zo nog
gevoeliger te worden voor God en de Waarheid.
De Voeten van Christus zullen komen om besnijdenis te brengen, om de persbak te
betreden. Dan zal het water in bloed veranderen, en de nieuwe wijn stromen. Het
Bloed van Christus, van de wortel van David, is onze drank. De Heilige
Besnijdenis is onze voedster. Wij moeten in de Heilige Besnijdenis wederom
geboren worden en van haar borst drinken. Het zal ons helemaal terugleiden tot
de godenberg van Eeden in Ezechiel 28 waar we de engelen zullen ontmoeten. Hier
kwam de heerlijkheid van Eeden uit voort. Vanaf deze berg is al het goede van
God gekomen, ook de Heilige Besnijdenis. Op deze berg zullen wij alle
geheimenissen van God terugvinden. Bent u daar klaar voor ? Overdenk dit boek.
Laat het op uw inwerken, mediteer erover. De Heere wil een werk in u doen. Wilt
u in de voetstappen van Christus wandelen ? Zij zullen u terugleiden tot de berg
van Eeden waar alles begon. Waar God in Zijn heerlijkheid woont. Vanaf deze berg
schonk God Sion, en vanaf deze berg zond Hij Christus, en Christus keerde bij
Zijn hemelvaart hier ook weer naar terug op de wolken. Ik bidt dat u ook een
openbaring van deze berg zal ontvangen, dat uw hart zich zal openen. De Heere
roept ons tot Zijn berg. Vanaf deze berg regeert God, en vanaf deze berg zal
Christus terugkeren tot de Olijfberg, en dan zullen alle heilige bergen één
worden. Zijn voeten zullen staan op de heilige berg, en Hij zal Zijn vijanden
tot een voetbank maken. Op David's Troon zal Hij zitten, en zal alle namen
kennen van hen die verzegeld zijn. Dit zijn Joden. En we weten zo onderhand wel
dat het niet om aardse Joden gaat, maar om hemelse Joden, hen die de Heilige
Besnijdenis als het zegel van God hebben ontvangen.
Bidt met mij mee :
Heere, wij aanvaarden uw zegel als de Heilige Besnijdenis van ons hart. Wij
aanvaarden de Heilige Besnijdenis als onze kroon en verwerpen de kronen van het
beest, de kronen van geesteshandel en zielehandel. Wij willen rein staan voor U.
Kom, Heere Jezus, en leer ons te wandelen in uw Voetstappen. Wij aanbidden de
Heilige Besnijdenis als Uw heilig vuur dat zal komen als een nieuwe zondvloed.
Leer ons in Uw wijngaard te werken en te letten op de tekenen der tijden. Leer
ons de zonde te haten en het goede lief te hebben. Wij weten dat alleen zij die
zuchten en kermen om de zonde uw zegel kunnen ontvangen. Verbreek daarom ons
hart en verstand, en maak ons gevoelig voor U. Amen.
Alleen door smekingen, door ons hart oprecht voor God te openen en uit te
storten zullen we deelhebben aan deze zegen, en daar mogen we de Heere nu al
voor danken. We mogen in geloof staan dat deze zegen ons toebehoort. Laten we
vanaf nu een relatie beginnen met de Heilige Besnijdenis, om aan haar
gelijkvormig te worden, zoals het Woord van God zegt. Laten we deze erfenis niet
weggooien, maar op waarde schatten. Laten we deze erfenis niet vervleselijken
waar Paulus voor waarschuwt, maar laten we haar vergeestelijken en in ons leven
toepassen. Het gaat om de besnijdenis van ons hart, van onze geest, door de
Geest, en niet door de letter. Ook is de besnijdenis van onze mond, ons woord,
zeer belangrijk, maar God belooft ons dat degene die de besnijdenis van de mond
en tong heeft ontvangen het tweesnijdend zwaard in zijn mond heeft, zoals
Christus. Laten we ons hiertoe uitstrekken. Laten we bidden dat het Woord van
God voor ons open mag gaan door de besnijdenis van onze ogen en oren, en dat we
zo Zijn rijkdommen mogen zien. Laten we zo alles in ons leven toewijden aan de
Heilige Besnijdenis, en geen deel overslaan. Laten we hiervoor tijd besteden in
ons gebed. Wanneer onze ogen niet besneden worden staan wij nog steeds in de
ogendienst, en kunnen zo niet hogerop komen, en hetzelfde geldt voor de oren.
Vandaag de dag zijn wij veelal slaaf van het boze oog en het boze oor. Alleen de
Heilige Besnijdenis kan daar korte metten mee maken. De Heilige Besnijdenis is
de Geest der Wijngaard. De Heilige Besnijdenis is de Schenker van God, en de
Brenger van de Nieuwe Wijn.
In onze strijd tegen de valse, overmoedige, onrijpe wijn van hoererij is de
Heilige Besnijdenis ons harnas. Zij brengt ons tot de ware dronkenschap. Het
ware wijngebruik lezen wij in het boek Hooglied. Verder lezen wij ook
bijvoorbeeld in het boek Jesaja hoe we met de wijn des Heeren om moeten gaan, en
komen we de waarschuwingen ook onder ogen.
De persbak moet door de Voeten van Christus betreden worden, door de Heilige
Besnijdenis, en niet door de overmoedige Hoer van Rome. Dat is een groot
verschil en dat kunnen we door het hele Woord van God lezen. Het is van belang
om daarvan een studie te maken en een gebeds-onderwerp om te zien of we niet de
perken te buiten zijn gegaan. De Voeten van Christus komen voort uit het Joodse
Fundament en niet uit de vier wereldrijken. De vier wereldrijken hebben het
Joodse Fundament onderdrukt, en de kerk heeft zich ge-ent op de Romeinse boom,
om daardoor de wereldmacht in handen te krijgen. Maar de weg van Christus was
een andere weg. De voeten van de kerk zijn niet lieflijk, maar hoererend, lomp,
gierig, machtslustig, eerzuchtig en protserig. De Heere veracht de voeten van de
kerk omdat het de voeten van het beeld van het beest zijn. De Heere zal dit
beeld onder Zijn Voeten vernietigen, door de grote steen die de aarde zal
vervullen om te worden tot een berg. Dit is de godenberg van Eeden die tot de
aarde zal komen om de aarde te oordelen. Christus zal alles aan Zijn Voeten
onderwerpen.
Spreuken 5 : 18 - 'Uw bron zij gezegend. Verheug u over de vrouw van uw jeugd,
een lieflijke hinde, een bekoorlijke ree ; Laat haar boezem u ten allen tijde
vreugdedronken maken, wees bestendig verrukt over haar liefkozingen. Waarom
zoudt gij dan, mijn zoon, afdwalen naar een vreemde, de boezem van een onbekende
omarmen ?'
Hooglied 7 : 6-8 - 'Hoe schoon zijt gij, liefde (...) Mogen uw borsten zijn als
druiventrossen.'
De wijn van goddelijke dronkenschap komt uit de borsten van de Goddelijke
Realiteiten zoals de Heilige Besnijdenis. Dit om te laten zien dat het alleen
komt door intimiteit met het Goddelijke. Daar zijn regels aan verbonden. Omdat
het volk van God zich vaak niet aan die regels hield noemde God het in Zijn
Woord 'rechtsverkrachting'. Dat is nogal wat als we voor God moeten verschijnen
en daaraan schuldig staan.
Hooglied 2 : 7 - 'Wekt de liefde niet op, en prikkelt haar niet, voordat het
haar behaagt.'
De borsten van de Heilige Besnijdenis brengen niet alleen de wijn van liefde
maar ook van gramschap. In Hooglied worden borsten vergeleken met gazellen,
snelle viervoeters. Zij zijn de besnijders van de mond. Zij treden de persbak
van het verstand, en brengen zo dronkenschap. De stem van de Heilige Besnijdenis
besnijdt het hart. In hoofdstuk 5 van Hooglied staat dat er wordt gegeten van de
raat en de honing, en van de melk en de wijn wordt gedronken, en dan staat er
een oproep om dronken te worden. Ook staat er een oproep om genoten te worden,
om te eten en te drinken. De Ogen van de Heilige Besnijdenis besnijden het
geweten. In Hooglied staat er : Wendt uw ogen van mij af, want ze brengen mij in
verwarring. De Heere spreekt door deze dronkenschap om zo het verstand en het
vlees uit te schakelen. Wij moeten ons ernstig uitstrekken naar deze
dronkenschap. In Jesaja 66 lezen wij dat de moederborst van het goddelijke
troost brengt. Maar zij die de wijn vermengen wacht de slacht, zoals het Woord
van God laat zien. De Heilige Besnijdenis is een slachter uitgezonden tot de
vijand. Laat dit een ernstige boodschap zijn tot hen die hoereren met allerlei
zogenaamde nieuwe stromingen die de nieuwe wijn brengen. Weet waar u mee bezig
bent. Die nieuwe wijn komt niet zomaar. Bent u er wel zo zeker van dat u in
relatie staat met God ? Zo ja, weet u wel zeker dat u zo ver in het heiligdom
van God mag doordringen ? Wordt u toevallig niet geleid door een geest van
overmoed ? Trek u terug als u het niet zeker weet, en zoek de Heere voor
antwoord. Zalig zijn zij die twijfelen, maar niet hen die in overmoed
vertrouwen. De Voeten van Christus treden de persbak in geestelijke
oorlogsvoering (Openbaring 19), dragende een kleed in bloed geverfd. Het is geen
feestje, maar een jacht (Hooglied 2 : 15). Wij moeten de nieuwe wijn drinken in
vreze en beven voor de Heere. Ik snap niet dat mensen zo lichtzinnig met de
heilige dingen van de Heere omgaan. Ze hebben nog geen klap van het kruis gehad.
Heilige vrouwen aanbidden de Voeten van Christus, en zalven deze met hun tranen.
Wie heeft u misleidt ? Heilige vrouwen zitten aan de Voeten van Christus om te
luisteren naar Zijn onderwijs en rennen niet heen en weer om 'dienstbaar' te
zijn aan de ogen en oren van een afgedwaalde, overmoedige kerk. Wie heeft u
betoverd ? Vandaag roept de Heilige Besnijdenis de vrouwen op om terug te keren
tot de Voeten van Christus, in tranen, zuchtend en kermend om de gruwelen die in
Gods Heilige Tempel worden bedreven, en zij zullen het zegel van God ontvangen.
Deze heilige vrouwen zullen het beest verslaan van duizenden jaren
kerkgeschiedenis. Deze vrouwen zullen vrouwen van heilige liefde zijn en niet
hoereren met de machtigen der aarde. Deze vrouwen zullen het volk van God
besnijden en terugvoeren tot hun eerste liefde. Er is tijd genoeg voorbij gegaan
in het doen van de wil van de machtigen van de kerk, maar nu is het tijd om
terug te keren tot het doen van de Wil van God. En Hij wil dat wij terugkeren
tot de Voeten van Christus, en tot de Heilige Besnijdenis, door de Zalving van
Abel, van Set en van Sem, om zo terug te keren tot de berg van Eeden waar alles
begon. Keer niet terug tot de varkensstal, en tot het eten van varkensvoer, maar
drink van de Heilige Besnijdenis. Zo zal de Heere u genade schenken. Het is nog
niet te laat, maar kom dichterbij. Kom, en laat uw hart verlichten. Ga door de
linies van de vorst van Tyrus heen. Dien de vorst van Tyrus niet meer, maar ga
de strijd aan. Daartoe heeft de Heere u geroepen, om zo met de Heere te zijn,
als een losgekochte van de aarde.
En zo zullen we terugkeren tot Silo, de heilige plaats van de tabernakeltent en
haar ark, en zullen we de Heere dienen. Zo zijn wij dan allen kinderen van Lea,
die door Jakob was verstoten, maar door de Heere gezegend. Lea is de aartsmoeder
van vele Joodse stammen. En de Heere zegt : 'Wie Lea veracht, veracht mij.' De
Heere had Jakob hard geslagen op Pniel, en maakte hem gevoelig, en gaf hem daar
de naam Israel. En zo maakte de Heere Jakob de leugenaar tot een aartsvader. Uit
hem en Lea kwam Juda voort die de herdersstaf van Abel droeg. De Voeten van
Christus brengen ons zo van de dood naar het leven. De Voeten van Christus
brengen ons steeds hoger op de heilige berg van Eeden, dwars door de linies van
de vorst van Tyrus heen. Net als Christus dienen ook wij geboren te worden
vanuit de schoot van Lea, en ook vanuit de schoot van Tamar en Rachab. Al deze
schoten zijn tot onze besnijdenis, allemaal met hun eigen bijzondere
aanvullingen. Laten wij een leven leven vol van deze besnijdenissen en hun
weelderigheden, opdat wij volop vrucht dragen. Laten we een leven in de diepte
leiden, en komen tot de plaats waar de Voeten van Christus staan, op de heilige
berg, waar onze vijanden tot een voetbank worden. Maar de besnijdenis zal ook
een nieuw licht brengen : sommigen waarvan we dachten dat het vijanden waren
blijken vrienden te zijn, en sommigen waarvan we dachten dat het vrienden waren
blijken vijanden te zijn. Laten we ons klaarmaken hiervoor. Dingen zijn vaak
niet wat ze lijken. De besnijdenis zal ons verzoenen, maar ook afzonderen. Door
de besnijdenis komen we tot de diepere waarheden van God en Zijn geheimenissen.
Staat u daar open voor ? Ik bid dit met heel mijn hart. Dat de Heere uw hart zal
verlichten, en zal laten zien waarop het aankomt. Het Woord van God staat vol
met nuances die bij nader inzien ineens heel belangrijk schijnen te zijn. We
kijken niet alleen naar de geslachtslijn van Christus, maar ook naar de
geestelijke geslachtslijn van Christus. Mozes was een sleutelfiguur in de
uittocht uit Egypte. Hij had een Midjanietische vrouw genaamd Sippora. De Heere
wilde op een gegeven moment haar zoon doden. Sippora nam een stenen mes en
besneed haar zoon, terwijl ze met de voorhuid zijn voeten aanraakte en hem
'bloedbruidegom' noemde. Toen week Gods toorn. Weer zien we hier hoe belangrijk
de besnijdenis is, en hoe belangrijk de positie van Sippora was. Zij was de
geestelijke moeder van de uittocht en een moeder van de besnijdenis tot het
afwenden van Gods Toorn. Zij vertegenwoordigt de eerste borst van de Heilige
Besnijdenis. De tweede borst van de Heilige Besnijdenis wordt vertegenwoordigd
door Abital, een vrouw van David. Abital zat niet in de geslachtslijn van
Christus, omdat deze door Batseba ging, de vrouw van Uria, en deze baarde
Salomo. Maar Abital behoorde tot de geestelijke geslachtslijn van Christus. Ook
door deze vrouwen, door hun zalvingen, dienen wij ons te enten op de Joodse
Boom, de edele olijf.
Hooglied 2 : 10-14 - 'Mijn geliefde gaat tot mij spreken : Sta toch op, mijn
liefste, mijn schone, en kom. Want zie, de winter is voorbij, de regen is over,
verdwenen. De bloemen vertonen zich op het veld, de zangtijd is aangebroken.
(...) De vijgeboom laat zijn vroege vrucht zwellen, en de wijnstokken in bloei
geven geur. (...) Laat uw stem horen, want zoet is uw stem en uw gedaante is
bekoorlijk.'
Willen wij zuiver profeteren en zuiver de Stem van de Heere verstaan ? Dan is de
Heilige Besnijdenis hetgeen waardoor Hij spreekt. Deze spreekt vanuit de dieptes
van ons hart, als zuivere borstvoeding, opkomende vanuit de diepe fundamenten
van het Joodse Volk, van Christus. Zijn Voeten hebben de vijand tot een voetbank
gemaakt, hebben de tabernakel hersteld, opnieuw gevestigd, als een zuiver
koperbrons fundament, in een oven, het kruis, gloeiend gemaakt. De Heilige
Besnijdenis heeft Christus geleid tot het Kruis, en tot de Armoe, de dood, om
vandaaruit de gemeente terug te leiden tot de Heilige Berg van Eeden. Dan zal de
gemeente weer onder de engelen zijn, en tussen de vurige stenen. De aarde zal
door vuur vergaan, een nieuwe zondvloed, maar de Heilige Besnijdenis zal zijn
als een nieuwe ark, ditmaal niet door mensenhanden gemaakt. Dan zal de heilige
berg van Eeden terugkomen. Deze berg zal één zijn met Sion, één zijn met Silo,
als het Nieuwe Jeruzalem. Deze stad zal door vurige stenen gebouwd worden. Deze
stad heeft twaalf poorten als parels, de twaalf stammen, en twaalf fundamenten,
de twaalf apostelen. Deze twaalf fundamenten van de stadsmuur zijn twaalf
verschillende soorten gesteentes (Openb. 21 / Hand. 1)
1. Petrus - Diamant
2. Johannes - Lazuursteen
3. Jakobus - Robijn
4. Andreas - Smaragd
5. Filippus - Sardonyx
6. Tomas - Sardius
7. Bartolomeus - Topaas
8. Matteus - Beril
9. Jakobus van Alfeus - Chrysoliet
10. Simon de Zeloot - Chrysopraas
11. Judas van Jakobus - Saffier
12. Mattias - Ametist
Er zijn dus twaalf paarlen poorten, drie aan iedere zijde (Openb. 21 / Ezech 48)
Noorden : Rubenpoort, Judapoort, Levipoort
Oosten : Jozefpoort, Benjaminpoort, Danpoort
Zuiden : Simeonpoort, Issascharpoort, Zebulonpoort
Westen : Gadpoort, Aserpoort, Naftalipoort
Alleen door het zegel van God, de Heilige Besnijdenis, zullen wij binnenkomen.
Ezechiel 44 : 9 - 'Geen vreemdeling, onbesneden van hart en onbesneden van
lichaam, zal mijn heiligdom binnengaan, geen vreemdeling onder de Israelieten.'
Wij zullen weer teruggaan tot de overgangsperiode die ook in Genesis beschreven
staat, na de zondeval, waarin de mensen weer de leeftijd van de bomen zullen
hebben, dit als het voorportaal van Eeden. Dit wordt het vrederijk genoemd, of
het zogenaamde duizendjarig rijk. Het is de fase en het gebied tussen de hemelse
aarde, het paradijs, en de demonische, gevallen, aarde des doods. Dit is de
route die we moeten gaan. In deze periode zal de tempel hersteld worden, zoals
Ezechiel dat zag in de laatste hoofdstukken van zijn boek. Hier geeft de Heere
flink af op de Levieten, de priesters, de zonen van Levi. Levi had drie zonen :
Gerson, Kehat en Merari. Kehat bracht Amram voort die de vader werd van Mozes,
Aaron en Mirjam. Aaron was de geslachtslijn van Sadok. De priesters die tot het
nageslacht van Sadok behoorden stonden de Heere het dichtst bij Zijn Hart, zoals
Ezechiel zegt. De Levieten werden beschuldigd van afgoderij en het afwijken van
God, toen de Israelieten afdwaalden. Zij zullen hun ongerechtigheid dragen
(Ezech. 44). Zij zullen de wachters worden van de poorten, en dienaren van het
huis. Maar omdat zij gruwelen hebben bedreven mogen zij niet tot het heilige
allerheiligste komen. De zonen van Sadok bleven de Heere trouw toen de
Israelieten afweken. Zij zullen tot het heiligdom ingaan om tot Gods Tafel te
komen en om Hem te dienen. Dit zal zijn ten tijde van de nieuwe tempel, in de
overgangsfase, waarin alles al min of meer weer geestelijk is. Er wordt
gesproken over de offerdienst, het brengen van bloed en vet tot de Heere. Dit
moeten we zien in het licht van Ezechiel 39 waar er een oproep is om het vlees
van de vijand te eten en zijn bloed te drinken. Dit tot dronkenschap toe.
Ezech. 39 :18 - 'Vlees van helden zult gij eten en bloed van de vorsten der
aarde zult gij drinken : rammen, lammeren, bokken, stieren, alles mestvee van
Basan.'
De offerdienst in de overgangsfase behoort tot de geestelijke oorlogsvoering, de
overwinning over de vijand. Dit zal dus gebeuren onder de Zalving van Abel. Het
is een strijd en een jacht op het mestvee van Basan, en het kruis en de armoe
wat wij dragen is juist tot het fokken van dit demonisch vee, om hen rijp te
maken voor het oordeel. Dit is de achterliggende gedachte van Gods Wijngaard,
die een wijngaard van bloed is. Daarom is het zo belangrijk voor ons om ons
kruis te dragen, en de armoe aan te hangen, en niet als een slachter in het
wilde weg te slaan. Het offer moet rijpen, anders zullen we een karige oogst
hebben, en zullen we onze tocht terug naar de berg van Eeden niet overleven. De
duivel en consorten zijn mestvee. Ze moeten vetgemest worden, en daarom laat de
Heere het toe dat de zonde groeit. Het is een wijngaard, en wij moeten meer
leren snoeien in plaats van slachten, opdat de wijnstok meer vrucht draagt. Er
liggen vele gevaren op de loer. Door de Zalving van Sadok houden wij ons rein.
Levi werd door Jakob al beschreven als een geweldenaar. In moedwil sneden zij
runderen de pezen door. Ze waren overtoornig. Wij moeten weer leren fokken,
leren kruisdragen, om zo het offer eerst te doen rijpen, zodat we genoeg vlees
zullen hebben om de winter en de tijd van honger door te komen. Dat was ook de
boodschap die Jozef bracht tot de farao : Eerst komen er zeven jaren van
overvloed, en daarna zeven jaren van honger. Daarom moesten ze in de zeven jaren
van overvloed het koren verzamelen en opslaan. Wij moeten dus in strategie, in
wijsheid en kennis, met grote onderscheiding, geestelijk oorlogsvoeren, en niet
als de prosperity beweging de vijand voor zijn tijd afslachten. Als we nu het
kruis verspelen hebben we later niets meer, en komen we de winter niet door. Dan
zal de berg van Eeden voor ons onbereikbaar worden. Jozef werd onderkoning van
Egypte, zijn oorspronkelijke vijand, en redde zo zijn volk van de hongerdood.
Dat is strategie. Wij moeten ons soms eerst vasthechten aan de vijand in plaats
van de vijand te verslaan. Dit is als een worsteling zonder wapens. Zijn wij
strijdvaardig ? Laten we dan list gebruiken. Wijsheid is beter dan oorlogstuig.
Wat is het jammer dat landen als Spanje en sommige landen in Zuid-Amerika al
denken dat ze in het vrederijk leven, en zo kris-kras de dieren om hen heen
offeren, denkende dat het demonen zijn, en dat ze door het ritueel offeren van
die beesten gereinigd worden van zonde. In de overgangsfase, tussen de aarde des
doods en de paradijselijke aarde, zal er een onderscheid zijn tussen de dieren
van het verbond en het mestvee van Basan, en die realiteit zal al min of meer
geestelijk zijn, het vlees van een andere glans. Laten we niet overmoedig zijn
in onze reis naar het beloofde land, maar laten we ons onderwerpen aan de
Zalving van Sadok. Velen kiezen de weg van de afvallige, afgodische levieten, en
maken zo veel kapot. Ze onderdrukken de broeders en zusters. Maar laten wij de
strijd aangaan tegen deze boze geest van Levi, en zo overgaan in de Zalving van
Sadok. In Jeremia 7 roept de profeet ons op geen onschuldig bloed te vergieten.
Ook verwerpt Jeremia de hele dienst van brandoffers en slachtoffers, want dit
was geen gebod van de Heere.
Het heilige priestergeslacht van Sadok kwam voort uit Aaron. Dit zal het heilige
priesterschap zijn van de overgangsperiode, als het geheimenis van de bloeiende
staf van Aaron in de ark.
Door de zonden van Salomo zond de Heere een profeet uit Silo, de Siloniet Achia
tot Jerobeam, en voorspelde de scheuring van het koninkrijk van Salomo. Jerobeam
kreeg tien stammen. Rechabeam, de zoon van Salomo, kreeg Juda, het Zuidelijke
Rijk, en Jerobeam werd koning over het tien-stammenrijk. Zo groeide het Joodse
Volk verder verscheurd op. In de betere tijden van Salomo werd de tempel
gevestigd. Ook werd het huis van de koning gevestigd. In de tempel worden twaalf
koperen runderen opgesteld om de koperen zee te dragen, en in het huis van de
koning worden bij de ivoren troon twaalf gouden leeuwen opgesteld aan
weerszijden op de zes treden, met nog twee gouden leeuwen naast de leuningen. In
de apocalyptiek worden leeuwen en runderen beschreven als engelen. Het zijn twee
engelenbedieningen waar niet zo heel veel over bekend is. De rund is een drager,
een priesterlijk dier, die meewerkt in de bewerking van het land. Ook in
Ezechiel 1 zien we de rund als een deel van de heerlijkheid van God. De rund is
het tweede dier, de verbreker van het tweede zegel, het zegel van oorlog (Openb.
4 / Openb. 6). Griekenland was het Koperen Wereldrijk, door Daniel beschreven
als een vierkoppige panter met vier vleugels op zijn rug, maar in Gods Tempel
zien we de koperen zee die door twaalf koperen runderen wordt gedragen. Dit
duidt op een engelenorde genaamd 'de pilafen', zoals de Heere mij profetisch
liet zien. Zij zijn de jukdragers en kruisdragers des Heeren, om daardoor de
tempel en de tabernakel te bouwen, en daarin dienst vervullen. Het zijn
priesterlijke engelen. De leeuw verbrak het eerste zegel, het zegel van
misleiding. De leeuw is koninklijk en profetisch. Ook de leeuw komen we tegen
als een deel van Gods Heerlijkheid in Ezechiel 1. De leeuw duidt op een
engelenorde genaamd 'de mitlassen'. Zij zijn de bewakers van het woord, maar ook
van de poorten. In Openbaring 21 zien we twaalf engelen op de twaalf poorten van
de Joodse Stammen, van het hemelse Jeruzalem. Dit zijn deze engelen van Salomo.
We zien dat de tempel van Salomo een veel uitgebreidere structuur had dan de
tabernakel. Zo dienen wij ook te groeien in ons besef van de heiligheden van
God.
Ook komen wij in de apocalyptiek vaak paarden tegen, die ook een
engelenbediening uitbeelden. Vaak betreden ze de persbak als oorlogspaarden,
oorlogs-engelen. Deze worden ook wel 'pilapen' genoemd. Ze houden verband met de
oogst. Ik heb in mijn leven vaak engelen ontmoet, ook pilapen. Eén zo'n pilaap,
of oogst-engel werd genoemd Sarsia. Deze engel speelt een hele belangrijke rol
in het apocalyptische plaatje. Deze engel droeg een sikkel, en wierp die op de
wijngaard van de aarde om te oogsten (Openb. 14 :17,19-20). Niet altijd staan de
namen bij de engelen vermeld, maar die kan de Heere soms wel aan zijn profeten
openbaren.
Vanaf Salomo's zonde is het Joodse rijk verscheurd, en leeft in twee banen
verder. Hier zitten vele kinken in de kabels, dus op zoek naar de zalvingen
moeten we heel wat sprongen maken en erg op onze hoede zijn, want in de Joodse
geschiedenis zitten gevaarlijke geesten verborgen. We mogen blij zijn met de
leeuwen die Salomo had opgesteld, als een beeld van Gods leeuwen, en die hebben
we ook zeker nodig om te ontkomen aan de greep van het Gouden Wereldrijk,
Babylon, wat door Daniel ook werd beschreven als een leeuw, met twee
adelaarsvleugels, die voeten kreeg en mens werd met een mensenhart. Ook
herinneren we de leeuwenkuil waarin Daniel geworpen werd, en door de genade van
God ontkwam, door tussenkomst van een engel die de muilen van de leeuwen sloot.
Het vierde dier in Openbaring is de vliegende arend, die ook meehielp tijdens de
uittocht uit Egypte, zoals wordt beschreven. Ook in Openbaring 12 zien we dat de
vrouw de vleugelen van de grote arend krijgt om zo een onderkomen in de woestijn
te vinden, uit het zicht van de slang. De arend verbreekt het vierde zegel, het
zegel van de dood. Deze engelenbediening die verbonden is aan de uittocht, het
nomadische, en ook staat voor opwekking, revolutie, reformatie en doorbraak
wordt genoemd de ukali'en. Als we dan zien dat het derde dier op een mens lijkt,
dan weten we dat de geest van Babylon dit allemaal wilde nabootsen. Het is de
valse leeuw, arend of adelaar, en mens in één, als de valse menswording. Het
derde dier dat op een mens lijkt verbreekt het derde zegel, samen met het Lam en
de Leeuw van Juda. Het derde zegel is het zegel van de markt. Ook het menselijk
dier wordt beschreven als een deel van Gods Heerlijkheid in Ezechiel 1. Het
menselijk dier is ook een heerser, maar dan op een subtielere manier. God noemde
hen de 'strozalken'. Zij hebben een verborgen macht, als op een witte wolk
(Openb. 14 : 14-16). Zij zijn de engelen van de hemelvaart.
Asa kwam voort uit David om Juda te regeren, na Salomo, Rechabeam en Abiam.
Zoals Jerobeam en Rechabeam in oorlog leefden, zo leefden Asa en Basa met elkaar
in oorlog. Israel, het tien-stammenrijk, bleek niet met Juda en Benjamin, het
twee-stammenrijk om te kunnen gaan. De scheuring had verdeeldheid gezaaid, en zo
was het ook door de profeten aangekondigd. Verschillende profeten bleven
optreden tegen de vaak slechte koningen, en de Heere sloeg hen uit de weg. Het
is een geschiedenis van bloedvergiet, omdat het volk nu eenmaal een koning
wilde. Ook waren de twee delen vaak tegen zichzelf gekeerd. Ook waren er soms
koningen die goed begonnen en slecht eindigden. In Israel was inmiddels Achab
aan de macht gekomen. En die was in de ogen van de Heere de verschrikkelijkste
van allemaal, met name ook door Izebel. Over de geest van Izebel zijn al vele
woorden vuil gemaakt. Die geesten zijn uitgezonden om onschuldig bloed te
vergieten om zich zo te goed te doen, en om de ware profeten uit te roeien. Elia
verkondigde dat Izebel zou sterven op de akker van Jizreel, waar de honden haar
vlees zullen eten, en waar haar lijk als mest zou zijn voor het veld. Hier
moeten wij deze geesten in de Naam van de Heere naartoe sturen. Joram was de
zoon van Achab die na hem koning werd, terwijl Achazja koning werd van Juda.
Deze twee trokken met elkaar op, maar later riep de profeet Elisa één van de
profeten om Jehu te zalven om het huis van Achab te slaan.
II Koningen 9 : 7 - 'Gij zult het huis van uw heer Achab slaan, opdat ik het
bloed van mijn knechten, de profeten, ja, het bloed van alle knechten des Heeren
aan Izebel wreke.'
Ook in Openbaring wordt de hoererij van Izebel genoemd, en wordt het duidelijk
dat Jehu een apocalyptische opdracht had. De profeet die door Elisa was geroepen
zalfde Jehu tot koning van Israel.
II Koningen 9 : 22 - 'Wat vrede zolang de hoererijen van uw moeder Izebel en
haar vele toverijen voortduren ?'
Jehu omklemde de boog en trof Joram, de zoon van Achab, tussen zijn schouders,
zodat de pijl hem het hart doorboorde, en hij zakte in zijn wagen ineen. Bidkar,
de hoofdman van Jehu kreeg toen de opdracht van Jehu om Joram op de akker van de
Jizreeliet Nabot te werpen. Ook Achazja, die zich met het huis van Achab had
verzwagerd, werd door de manschappen van Jehu geraakt en stierf. Daarna roeide
Jehu het gehele huis van Achab uit, zoals Elia al had aangekondigd.
I Koningen 21 : 24 - 'Wie van Achab in de stad sterft, die zullen de honden
verslinden, en wie op het veld sterft, die zal het gevogelte des hemels
verslinden.'
Er is voor ons geen ontkomen aan als wij ons verzwageren met het koningshuis van
Achab. De Zalving van Jehu roeit alles daarvan uit. Ook wij moeten in de Zalving
van Jehu strijden tegen het huis van Achab, de geest van de hoererende kerk, om
zo de Wijngaard van Nabot terug te eisen, het bloed van de profeten en van de
knechten des Heeren. Net als Jehu moeten wij de boog hanteren om de geest van
Joram tussen de schouders te treffen om zijn hart te doorboren.
Het Zuidelijke Rijk Juda ging uiteindelijk ten onder doordat Nebukadnessar
Jeruzalem innam. De tempel van Salomo werd geplunderd en delen van het volk
gingen in ballingschap. Babylon begon nu de scepter in Jeruzalem te zwaaien. Dit
leidde tot de verwoesting van Jeruzalem, en de schatten werden naar Babel
overgebracht. Pas toen Perzie de heerschappij kreeg begon de terugkeer weer.
Perzie werd door Daniel beschreven als het Zilveren Rijk, de beer met de drie
ribben in zijn muil, waartegen gezegd werd : 'Eet veel vlees.' Het was de
profeet Jeremia die deze terugkeer aankondigde. Het werd de herbouw van de
tempel, zoals we in Ezra en Nehemia kunnen lezen. Inmiddels was het Noordelijke
Rijk, Israel, al door de Assyriers ten onder gegaan. Zij die zich op de Joodse
Stam enten komen onherroepelijk met deze twee banen in aanraking, als het
dubbele kruis, als twee schouderriemen. De ene baan leidt tot Assur, en de
andere baan tot Babel. Maar Juda keert terug uit Babel, door de Perzische
Overheersing. Nehemia is als het halssnoer dat de tempel weer oprichtte, maar
daarna kwamen de Grieken, en de Romeinen hebben uiteindelijk weer de tempel
verwoest. De steek die Babylon had toegebracht bleef als een eeuwig kruis,
waaruit het Romeinse Fundament voortkwam als het grootste kruis, om zo Christus
om te brengen. En zo werden de Joden steeds teruggedreven tot hun verleden. Ze
konden niet loskomen, als aan eeuwige banden gebonden. Ze moesten komen tot de
Voeten van Christus, de wortel van David, tot de heilige berg van Eeden. God had
het fundament al in het verleden gegeven, en daar moesten ze naar terug gaan.
God maakte het tot hun sieraad.
Door het gehoereer van het huis van Achab en de verzwagering met dit huis trok
het Joodse Volk veel verderfelijke geesten aan : de Assyrische en Babylonische
onderdrukking. Het Joodse huis ging ten onder, maar door de Zalving van Jehu
mogen wij weer opstaan. Door de Zalving van Nehemia en Ezra mogen wij terugkeren
tot het beloofde land en de tempel herbouwen tot in eeuwigheid. Wij mogen komen
tot Davids Troon waar Christus zal zetelen, en waar hij de vijand heeft
onderworpen als een voetbank onder Zijn Voeten. We mogen vrijkomen van Izebel,
de Hoer, door de akker van Jizreel, de wijn der gramschap, door de Beker van
Jeremia. Deze persbak is de voetbank van Christus.
T.S. / Nov. 2005