Profetische boeken en artikelen
 De Reuk van het Kruis
 15 maart 2009
 Wat wij nodig hebben in deze tijden is wijsheid, want dat is beter dan oorlogstuig. Over welke wijsheid hebben we het dan ? Over wereldse wijsheid of kerkelijke wijsheid ? Nee, we hebben het dan over openbarings-wijsheid, want zonder openbaring verwildert het volk. Wij moeten komen tot herkenning en ontdekking ...
 
Wat wij nodig hebben in deze tijden is wijsheid, want dat is beter dan 
oorlogstuig. Als er dan oorlogstuig is dan moet het beteugeld worden met 
wijsheid. Over welke wijsheid hebben we het dan ? Over wereldse wijsheid of 
kerkelijke wijsheid ? Nee, we hebben het dan over openbarings-wijsheid, want 
zonder openbaring verwildert het volk. Wij moeten komen tot herkenning en 
ontdekking in plaats van het heft in eigen handen te nemen. Het is al de grote 
dag van God, de dag des oordeels, alleen onze ogen moeten daar nog voor open 
gaan. In de Griekse grondtekst is de wederkomst van Christus niets anders dan 
een openbaring. Christus is er al, maar daar moeten onze ogen voor geopend 
worden. De wederkomst is dus meer een verlichting van ons hart, als het 
wegschuiven der gordijnen en sluiers. De wederkomst heeft te maken met 
ontsluiering. En die wederkomst is niets anders dan het oordeel, oftewel de 
openbaring van het oordeel. Bij oordeel denken mensen vaak meteen aan negatieve 
dingen, maar het oordeel is een mysterie, een mysterie van Gods ondenkbare 
wijsheid en liefde. Wij hebben gezien hoe het Babylonische wereldrijk in drie 
delen uiteen viel, weer oprees als een wereldkerk en weer in drie delen uiteen 
viel als de herhaling van de geschiedenis. We lazen over de vier wereldrijken : 
Babylon, wat toen later Perzie werd, Griekenland en Rome. Het laatste wereldrijk 
Rome viel ook in drie, eigenlijk vier delen uiteen : de wereldkerken. De laatste 
wereldkerk, de pinksterkerk viel ook in drie delen uiteen. Ook het eigenlijke 
blijft telkens bestaan als een deel. We zien vier wereldrijken, vier 
wereldkerken, en nog twee staartjes, eigenlijk drie, als de drie brokstukken van 
de laatste wereldkerk. Het wisselt dus tussen de twee, de drie en de vier, om de 
verschillende delen telkens aan te tonen. Dit spel tussen twee, drie en vier 
komen we ook tegen in Spreuken 30. Het zijn de deelgetallen, de wapens van Gods 
oordeel. Telkens weer laat God de verschillende delen zien en waar ze uit 
voortkomen. De laatste wereldkerk splitste in twee delen uiteen, en de 
eigenlijke pinksterkerk bleef ook gewoon bestaan als derde deel. We hebben dus 
vier wereldrijken, vier wereldkerken plus die twee onderdelen is tien. Het zijn 
de tien kooien van Gods oordeel, tien onderdelen. Niet alleen zijn het de tien 
tenen van het beeld uit Daniel die als los zand aan elkaar hangen, maar het zijn 
ook de tien tenen van God. Zijn Voeten komen om de persbak te betreden, en dat 
doet Hij juist door de grote tien, de gevestigden. Het zijn tien ovens waarin 
Hij de gelovigen omvormt, zuivert. Rome viel in drie, eigenlijk vier delen 
uiteen, omdat Rome zelf ook bleef bestaan. Uit haar voort kwam de 
reformatorische wereldkerk, met al haar haken en ogen, daarna de evangelische 
wereldkerk, daarna de pinksterkerk :
Spreuken 30 : 18-20
De weg van de adelaar langs de hemel - De Roomse kerk
De weg van de slang op de rots - De Reformatorische kerk
De weg van een schip in volle zee - De Evangelische kerk
De weg van een man bij een jonge vrouw, de weg van de overspelige vrouw die eet, 
haar mond afveegt en zegt : Ik heb niks gedaan - De Pinkster Kerk
Spreuken 30 : 21-23
Een slaaf die koning wordt - De Roomse kerk
Een nietsnut die verzadigd wordt met brood - De Reformatorische kerk
Een versmade die ten huwelijk wordt genomen - De Evangelische kerk
Een dienstmaagd die haar meesteres verdringt - De Pinkster kerk
Spreuken 30 : 15-16
De bloedzuiger die twee dochters heeft : Geef en Geef - De Pinkstergemeente en 
haar twee dochters : De Welvaarts Kerk en de Toronto Kerk.
Deze drie zijn onverzadelijk. Vier (de vier basis-kerken) zeggen het is nooit 
genoeg :
Het dodenrijk : De Roomse kerk
De onvruchtbare schoot : De Reformatorische kerk
De aarde die nooit van water verzadigd wordt : De Evangelische kerk
Het vuur dat nooit zegt : het is genoeg - De Pinkster kerk
Dit waren dan de negatieve opsommingen, maar er staan ook positieve opsommingen 
:
Spreuken 30 : 24-28
De mieren zijn een volk zonder kracht, maar toch bereiden zij hun spijs in de 
zomer : De Profetische Kerk
De klipdassen zijn een machteloos volk, toch maken zij hun woning in de rots : 
De Apostolische Kerk
De sprinkhanen hebben geen koning, toch trekken zij gezamenlijk in goede orde op 
: De Richterlijke Kerk
De hagedis kan men met de hand grijpen, toch is zij in des konings paleizen : De 
Patriarchische Kerk
Daarna volgt er weer een negatieve opsomming : Spreuken 30 : 29-31
De leeuw, de held onder de dieren die voor niets of niemand terugdeinst - Babylon
De windhond - Perzie
De geitebok - Griekenland
Een koning wiens krijgsvolk met hem is - Rome
We zien het eerste beest dat uit de zee komt, de reformatorische wereldkerk, als 
een roofdier om zich heengrijpen. Het eerste beest heeft een wond van het 
zwaard, en is daarom zo woest. God verwond het beest niet erger, maar laat de 
wond genezen, zodat de hele aarde het beest met verbazing achterna ging. Zowel 
de draak als het eerste beest worden aanbeden. Rome, de draak, moest macht 
afstaan aan het beest, de Reformatorische Kerk. Toen bracht het eerste beest het 
tweede beest voort, en dit tweede beest had al de kwaliteiten van een Lam. Het 
roofdier was aan het veranderen in een mestdier, juist door de genezing van de 
wond. God gaf gevoel aan de kerk, de evangelische wereldkerk, als een 
dronkenschap na een tijd van de verschrikkelijke rationalistische klemmen, de 
aanbidding van het verstand. De demonische geesten van de Reformatorische 
gevestigde kerken werden niet nog dieper verwond en toegetakeld, maar werden 
verlicht door de geschonken evangelische kerk. Het is God niet om pijniging te 
doen, maar om dronkenschap, zoals het Woord laat zien. Deze dronkenschap leidt 
tot de slaap. God is een goede God, die zijn vijanden zegent, zijn vijanden 
liefheeft. Roofdieren dragen een enorme pijn met zich mee, een wond, en daarom 
zijn ze ook zo woest. Woestheid is een groot lijden, en daarom is het een 
verlichting voor hen als God die wond geneest, en hen te maken tot mestvee, tot 
lammeren. Verstand is een groot lijden, een grote en diepe slavernij, maar het 
gevoel zet vrij. Daartoe kwam de Evangelische Beweging. Maar we zien dat 
alhoewel het tweede beest lams-kwaliteiten had het nog wel steeds een beest was, 
als een rooflam. Het was nog steeds een draaks, oftewel Rooms iets. Grotendeels 
bleef dit beest gewoon op de Roomse en Reformatorische kerk-fundamenten staan, 
en deed grote wonderen en tekenen, uiteindelijk in het voortbrengen van de 
Pinkster Kerk. De Pinksterkerk bereed dit beest, temde het, en er ontstond 
oorlog. De vier grote wereldkerken zijn het Grote Harmageddon, de 
Eindtijd-Oorlog. Ze hebben een haat-liefde verhouding met elkaar, maar vaak 
wensen ze elkaar geheel de zak toe. Is het niet zot allemaal ? De ene kerk zegt 
van de andere kerk dat die voor eeuwig naar de hel gaat. Dat is nogal wat. Toch 
heeft God die wereldkerken laten opzetten als een ontleding van hun voorgangers, 
de wereldrijken. God gebruikt hen als instrumenten om zijn oordeel uit te voeren 
dan wel te laten zien. Het is een Openbaring. De gordijnen worden weggeschoven.
De Pinkster Kerk, de vierde wereldkerk, viel in twee delen uiteen, en bleef zelf 
ook bestaan. We hebben het dan over de Welvaarts Kerk, de Stenen Kerk, als Gods 
oordeel in Openbaring 18. Babylon, oftewel het Grote Pinksteren, wordt daar 
berecht door een engel die haar als een steen in de zee werpt. Het is het 
oordeel over de grote molen waarin de profeten en apostelen kapotgemaald werden. 
De Welvaarts Kerk is die openbaring van de steen, oftewel het 
verstenings-oordeel. Door haar naaktheid verstopte de Pinkster Kerk zich 
namelijk achter sieraden en verschool zich in de rots. Zij bracht hierdoor een 
dochter voort : Het Prosperity Evangelie. Het was een teken van oordeel. Toronto 
kwam toen als de grote verdierlijking, de dronkenschap die leidt tot slaap en 
vergetelheid. Zo rekende God af met het verstandelijke. God gebruikte de 
Pinksterbeweging en haar twee dochters dus ook om de zee, de Reformatorische 
kerk, oftewel de Rationalistische kerk te oordelen. God zond de steen naar de 
zee. Dit zien we gebeuren bij de tweede bazuin, waar een brandende berg in de 
zee wordt geworpen, als beeld van de molensteen. De naam van de tweede 
bazuin-engel is Samdael. Het derde deel van de zee werd bloed, het derde deel 
van de schepselen in zee stierf en het derde deel van de schepen verging. Dit 
beschrijft de grote oorlog tussen de Reformatorische Kerk en de Pinkster Kerk 
waar de Evangelische Beweging ook nog eens tussenzit. Deze oorlog is nodig om de 
gevangenen vrij te zetten en oordeel te brengen, oftewel zuivering. Dit alles 
leidt tot dronkenschap en slaap die tot vergetelheid leidt en dus niet tot 
eeuwige verdoemenis. Hoevelen van de reformatorischen wachten smachtend af op 
het moment waarop hun pinksterbroeders en zusters voor eeuwig in het brandende 
vuur worden geworpen ? En hoeveel van de pinksterlijken wachten op een zelfde 
oordeel over hun reformatorische broeders en zusters ? Veel, zal ik u vertellen, 
en ik vind dit hoogstens treurig, en het zal nooit gebeuren. Waarom niet ? Ten 
eerste omdat God ons niet rationeel beoordeelt. God toetst ons niet aan verstand 
en haar twee dienstmaagden het oog en het oor. God toetst ons niet aan 
theologie. Ten tweede omdat God niet voor eeuwig pijnigt. Wel gebruikt God deze 
twee groepen dus als een oordeel. God geeft hen over aan de misleiding opdat er 
zuivering onder hen wordt gebracht.
Volgens Spreuken is de Evangelische wereldkerk, oftewel de derde wereldkerk, de 
weg van een schip in volle zee, als de ruiter die het Reformatorische beest 
berijdt. Later zou daar een grote steen bijkomen : de pinkstergemeente. Het 
rationalistische beest werd gesplitst in een evangelisch deel en een 
pinksterlijk deel, allemaal tot oordeel over het reformatorische, de zee. En God 
gebruikte deze drietand om de Roomse draak te doorsteken. Het schip was de 
aarde. Maar bij de tweede bazuin worden de schepen ook geraakt, en een derde 
deel verging. Het beschrijft de grote oorlog tussen de Evangelische Kerk en de 
Pinkster Kerk. Er is een grote liefde tussen die twee, maar hier en daar ook 
grote haat. Veel Evangelische Kerken moeten niet veel van de Pinkster Kerk 
weten. Maar toch kwam de Pinkster Kerk om het schip te verwoesten. God was 
namelijk nog niet klaar. Nog steeds zijn de vier wereldkerken met hun twee 
uitsteeksels Prosperity en Toronto een grote totempaal waaraan wij allemaal 
staan. Het zijn vier, oftewel zes delen van Gods oordeel. Het is de Grote 
Besnijdenis. Wij mogen daarom God dankbaar zijn voor deze openbaring. De 
wereldkerken zijn niets anders dan het wegschuiven der sluiers. Ook de vier 
wereldrijken zijn niets anders dan openbaringen. In totaal tien machtige 
openbaringen die wij nodig hebben om te overwinnen. Juist door het kopen van 
ogenzalf overwinnen wij, en niet door als dolle dwazen om ons heen te slaan. 
Wordt wakker, broeder of zuster, want Christus heeft Zich geopenbaard door de 
wereldkerken en hun uithangsels, en door de voorafgaande wereldrijken. Christus 
heeft Zich geopenbaard door de geschiedenis heen, als de Voeten die op de berg 
staan, klaar om de persbak te betreden, als de nagels van een roofdier die hij 
diep in de aarde heeft gestoken en haar omklemd houdt om haar tot een voetbank 
te maken van Zijn troon. Het is al later dan wij denken. Onze ogen moeten 
opengaan voor dat wat alreeds is geschiedt. Juist door onze fixatie op het oog 
en het oor zijn deze twee dichtgegaan. Voordat wij de bazuinen horen klinken 
zien we het herstel van het reukofferaltaar.
God gaf Zijn tien geboden aan het volk als tien besnijdenissen, als tien 
oordelen, tien openbaringen, en daarom mogen wij God dankbaar zijn voor de tien 
vestigingen door de eeuwen heen :
Gebod 1. Geen andere goden - Babylonische Wereldrijk
Gebod 2. Geen gesneden beelden - Perzische Wereldrijk
Gebod 3. De Naam van God niet ijdel gebruiken - Griekse Wereldrijk
Gebod 4. Gedenk de Sabbath - Roomse Wereldrijk
Gebod 5. Eer uw vader en uw moeder - Roomse Wereldkerk
Gebod 6. Gij zult niet doodslaan - Reformatorische Wereldkerk
Gebod 7. Gij zult niet echtbreken - Evangelische Wereldkerk
Gebod 8. Gij zult niet stelen - Pinkster Wereldkerk
Gebod 9. Gij zult geen vals getuigenis spreken tegen uw naaste - Welvaarts 
Uithangsel
Gebod 10. Gij zult niet begeren iets wat van uw naaste is - Toronto Uithangsel
God heeft Zijn Voeten op de aarde gezet om haar te onderwerpen, om haar te 
verstrooien, haar te maken tot Zijn Voetbank, dwars door dit alles heen. Hij 
zond Zijn tien oordelen tot de aarde, en de mens heeft hen niet herkend. Hij 
zond Zijn tien plagen tot de aarde om zo velen te verlossen uit de grote zee. 
Door rationalisme oordeelde God de vijand en leidde Zijn volk uit. God 
versteende de vijand, en zei : 'Kijk niet om, want dan verander je in een 
zoutpilaar.' Maar velen keken om, omdat God het zo beschikt had. God verhardde 
het hart van de vijand. De ruiters bereden elkaar en brachten elkaar ten gronde. 
Daarom mogen wij niet één deel missen. Wij hebben alle tien openbaringen nodig. 
De wet was een verbond des doods waaronder wij getuchtigd zouden worden, en zo 
opgewekt tot heerlijkheid. Onder het juk van de wet zouden wij geleid worden tot 
de bedieningen. Welke zijn de bedieningen ? De profetische, de apostolische, de 
richterlijke en de patriarchische als de vier hoofdpilaren van Gods wereldkerk 
naar het hart. Deze wereldkerk wordt gegrondvest door de zalving van David, en 
niet door Saul. Saul werd wel gebruikt om David te vormen. Het gaat om de tempel 
van David waarin Christus zal tronen. Saul viel treurig genoeg in zijn eigen 
zwaard door toedoen van de Filistijnen. Juist door bovenstaand palet overwon 
David de geest van Saul. Dit is maar al te waar. Ik vluchtte van het Roomse 
Reformatorische door de Evangelische Wereld helemaal tot aan de rand van 
Pinksteren en het Voorspoeds Evangelie, en kwam zo stap voor stap tot het 
profetische. Ik heb op vele plaatsen gekerkt, maar ik was me bewust van mijn 
uittocht. Het pad gaat door vele kerken heen, maar wee ons gebeente als we 
ergens gaan vastroesten. We moeten eruit. Het is een uittocht, geen intocht. 
Waar moeten we naartoe ? Naar de bedieningen, naar het Davidische.
Dit is ook de grote boodschap van het profetisch sprookje van Roodkapje. 
Roodkapje zag ineens dat haar grootmoeder een wolf was met hele grote ogen en 
een hele grote mond. Wij moeten ook tot die twee-zijdige Openbaring komen dat 
waar wij uit voort komen niet is wat het lijkt. Wij worden erdoor gegeten, maar 
zo komen we tot overwinning. Toen Saul de mantel van Samuel per ongeluk 
afscheurde was dit een teken dat zijn koningschap was afgescheurd. Saul was een 
beeld van de gevestigde pinkstergemeente, terwijl David het profetische 
uitbeeldde. Later scheurde David de mantel van Saul, en nam zijn speer en 
waterkruik. De pinkstergemeente bereed de Evangelische kerk, de speer van Saul, 
en de Reformatorische kerk, de waterkruik van Saul. Toen de mantel van Saul werd 
afgescheurd was dit een beeld van de scheuring van de Pinksterbeweging. De slip 
die David van Sauls mantel had afgesneden was een teken dat David Saul niet 
wilde doden. Maar uiteindelijk leidde dit wel tot Sauls ondergang. In het 
sprookje van Roodkapje wordt de wolf opengesneden, worden er stenen in zijn buik 
gelegd, en zo wordt hij in de rivier geworpen. Saul viel uiteindelijk in zijn 
eigen zwaard. David oordeelde Saul zelf niet, maar legde het oordeel in de 
handen van de Heere, en toonde aan Saul door de slip dat hij hem liefhad. Ook 
Saul was eens aan het volk gegeven als een oordeel, omdat het volk zelf om een 
koning had gevraagd. Onder de sieraden des Heeren worden wij getuchtigd. Het is 
God die de machthebbers aanstelt om ons te besnijden. Daarom zijn in principe 
alle dingen twee-ledig, en moeten we niet te fatalistisch denken. Vaak worden we 
door een gebrek aan openbaring geleid tot overdramatisch bewustzijn. Deze studie 
wil u rust geven. Ook Samuel's mantel werd gescheurd. Saul had de slip in 
handen, en dit werd de oorzaak voor veel lijden over Gods volk dat door Saul 
gebracht zou worden. Zowel Saul als Samuel waren verwond over wat de Heere had 
gedaan, en Saul ontwikkelde vanaf dat moment een enorme haat. Profetie is enorm 
kwellend, vooral als je het oordeel moet brengen. Geen enkele ware profeet doet 
dat voor de lol. Ware profeten houden van mensen totdat het pijn doet. Het doet 
soms echt pijn om het Woord van de Heer te brengen, net zoals Samuel veel 
verdriet had over Saul, toen diens koningschap was afgescheurd. Vaak zijn dat 
wonden die profeten voor de rest van hun leven meedragen. Het Woord van de Heere 
verwond, scheurt en besnijdt, maar dit is allemaal ter openbaring. Openbaring 
komt alleen door scheuring, alleen door besnijdenis. Openbaring is het hemelse 
ontleden, het hemelse delen.
De wereldrijken en de daarop volgende wereldkerken waren maar zwakke 
afschaduwingen van de komende bedieningen :
Babylon vs. Profetische Bediening
Perzie vs. Apostolische Bediening
Griekenland vs. Richterlijke Bediening
Roomse Rijk vs. Patriarchische Bediening
Roomse Kerk vs. Hermitatische Bediening
Zoals gezegd houden verschillende bedieningen zich nog verborgen voor de 
eindtijd. We mogen in dit alles opgaan naar de Davidische Wereldkerk van het 
hart, naar de heilige berg Sion. Het is op deze heilige berg waar God verdere 
openbaringen wil geven. Als het zevende zegel, het Roomse Rijk, verbroken is, 
dan wordt het reukofferaltaar hersteld. Geen enkel rijk had zoveel impact op de 
beschaving als het Roomse Rijk. Het legde de grondpijlers van de hedendaagse 
beschaving, als een rationalistisch en hedonistisch machtsbolwerk, voortkomende 
vanuit het Griekse Wereldrijk. Het bracht de drie beesten voort en uiteindelijk 
de drie kikvorsen, die opriepen tot de grote oorlog, het grote Harmageddon. Het 
was een zielenknechterij die de droom ernstig verstoorde. Maar bij het verbreken 
van dit zegel komt er weer stilte, weer slaap. De ogen en de oren gaan dicht, en 
het reukofferaltaar zal zich openen. Dit reukofferaltaar is het zintuig van de 
dromen, en dan zien we de bazuinen ten tonele komen. Dit is het doel van de 
profetische bediening. De reuk brengt een hogere gevoeligheid. De reuk brengt 
scheiding tussen de levenden en de doden. Reuk komt voort uit een hoger vuur, 
een dieper oordeel. Reuk is een hogere taal, de taal van onze geest, van 
symbolieken. De wereld van reuk is een warme wereld, een diepe wereld, die ons 
echt tot verzadiging kan leiden. Wij die in een wereld vol van overgeproduceerd 
beeld en geluid leven worden hiervoor echter in slaap gehouden. Kan niets ons 
dan opwekken tot de zuiverdere vormen van het leven ? De overvloed van beeld en 
geluid is als vergif, als een gevangenis en als slavernij. Het is de grote 
oorlog, als het geknecht zijn tot een gladiator in het grote Harmageddon. Moet 
dan alles getoetst worden aan de goden van beeld en geluid ? Neen. Duizendmaal 
neen. Beeld en geluid zijn de dienstmaagden en de wachters van de materie, maar 
er is een wereld dieper binnenin. Bovenal moeten wij de Heere vragen om onze 
reuk te openen, om weer de bloemen van het paradijs te mogen ruiken die in 
andere talen tot ons spreken. Zij kunnen doordringen tot de dieptes van onze 
geest waardoor ze in rijke symboliek tot ons spreken. Symboliek brengt ons in 
relatie met God, tot verfijning. Het geeft ons handen en voeten. Maar 
rationalisering brengt ons tot verstening.
Reuk brengt ons tot duisternis en licht, en laat de dieptes zien. Voor profeten 
is dit onmisbaar. Als God onze reukorganen opent zijn we andere mensen. Ook in 
ons leven wil God het reukofferaltaar herstellen, dit alles om onze relatie met 
Hem te verdiepen. Lees eens Hooglied in dit licht, om te zien hoe belangrijk 
reuk is om in heilige dronkenschap te komen, om zo van de banden van het 
verstand los te komen. De ware reuk komt echter alleen maar door het kruis en de 
armoe. Alleen door Golgotha wordt onze geest doorbroken om zo in contact te 
komen met God. Onze geest moet als een fles stukgeslagen worden zodat de hemelse 
reuk vrij kan komen en kan gaan stromen. Dat is het doel van het kruis. Alleen 
op deze manier worden profeten opgericht die naar de wil van God wandelen. Zij 
zijn vrijgezet door het kruis, en zij dragen de reuk van het paradijs om het 
Woord te brengen tot de levenden en de doden. Dit gaat vaak door ingrijpende 
ervaringen, maar God werkt altijd weer anders. We mogen elkaar niet toetsen aan 
de ratio. We moeten elkaar leren toetsen door de reuk van God, maar bovenal 
dienen we onszelf te toetsen. Zo mogen we aangesloten worden op de bron.
Geesten van beeld en geluid hebben ons de oorlog verklaard. Zij knechten de 
zielen om hen te leiden tot het grote Harmageddon, de oorlog van de ratio. Beeld 
en geluid zijn als de tralies van het verstand, en kunnen een mens voor een heel 
leven opgesloten houden. Maar de reuk van God kan daar doorheen breken. Daarom 
is het voor ons van belang tot het reukofferaltaar te komen, en daar tot God te 
spreken, maar bovenal stil te zijn. Beeld en geluid zijn er op uitgezonden om de 
stof te verdichten, en zo de mens af te houden van het Vrederijk. Stop ermee de 
ander te toetsen op beeld en geluid, maar kom dieper tot de wereld van de geest. 
Door het reukofferaltaar zullen Gods bazuinen gaan klinken, om de emoties vrij 
te zetten, en om de mens te leiden tot de wildernis. Hiertoe heeft God de 
karsuiken gezonden, oftewel de bazuin-engelen. Hun namen zijn : Rafnael, 
Samdael, Matthias, Mosael, Hesael, Scriptael, en Tuchael. Zij verkondigen de 
lusten des Heeren in plaats van de lusten der wereld. Zij verkondigen bevrijding 
uit de gevangenissen van beeld en geluid. De openbarings-wijsheid komt vanuit 
het reukofferaltaar en stroomt door de bazuinen van deze engelen.
T.S./ Januari 2006