Twee veel gestelde vragen zijn: "waarom heb ik hier niet eerder van gehoord" en "help, ik zie door de bomen het bos niet meer". Met deze faq geven we hier een antwoord op en geven we een leidraad om structuur aan te brengen in de kennis die je hebt, en nieuwe kennis die in de toekomst door studie, een preek, het lezen van een boek enz nog op je pad zal komen. |
Onderwerp: Introductie |
Antwoord Twee veel gestelde vragen zijn: "waarom heb ik hier niet eerder van gehoord" en "help, ik zie door de bomen het bos niet meer". Met deze faq geven we hier een antwoord op en geven we een leidraad om structuur aan te brengen in de kennis die je hebt, en nieuwe kennis die in de toekomst door studie, een preek, het lezen van een boek enz nog op je pad zal komen. Ook deze Faq is weer een bundeling van een aantal briefwisselingen. Het ging daarin onder andere over de geestelijke seizoenen. Geestelijke seizoenen keren op alle vlakken terug in het christenleven. Een belangrijk onderwerp dus wanneer we dieper willen leren groeien in relatie met onze medemens en God. In Het Apostolisch Front-nieuws De Orkaan Deel 2 - De vier seizoenen in ons leven maakte we een begin met het begrip geestelijke seizoenen. Het doen plaatsvinden van de nodige processen in de juiste tijdvlakken om van de mens een gezond groeiend en bloeiend kunstwerk te maken. Om dit duidelijk te maken gebruikten we de aardse seizoenen die als heenwijzer dienen naar geestelijke klokken/ seizoenen-indelingen. Dit is weer het leren uit de natuur. Dat alles zijn tijd heeft vinden we ook al een heenwijzing naar in het boek Prediker. Satan wil graag dat we dingen doen voor Zijn tijd (overmoed/ snelle paarden) of te laat. We kennen allemaal wel het "woestijnseizoen" die een periode van droogte vertegenwoordigd in een christenleven. In De Weg van de Vlinder Part I - De Bediening van Innerlijke Genezing wordt ook gesproken over dit woestijd seizoen: "Toch gaat ook hij door tijden en seizoenen van droogte en pijn, van vermoeidheid en strijd. Elke bediening heeft z'n eigen woestijnen waar men doorheen moet. Deze woestijnen vertegenwoordigen de geesten die men moet verslaan. Deze woestijnen vertegenwoordigen ook nog de onwetendheid waarin men deels leeft, maar hierin is altijd een pad te vinden." In de Veel Gestelde Vragen - Diverse Vragen (2) onder het kopje 'Het geven van de Tienden' legde we uit dat er in de bijbel wat betreft een bepaald onderwerp vaak meerdere seizoenen te onderscheiden zijn, waardoor bijbelteksten die in strijd lijken met elkaar dit in feite helemaal niet zijn maar behoren bij verschillende seizoenen. Soms bevind je je in het ene seizoen en is de ene bijbeltekst op je van toepassing en dan weer bevind je je in het andere seizoen en is de andere bijbeltekst op je of de situatie van toepassing. Zo zijn er in de bijbel bijvoorbeeld seizoenen te onderscheiden in:
In de komende artikelen zullen deze seizoenen nog wel verder ter sprake gaan komen met meer uitleg erbij. U zou ze voor uzelf appart kunnen noteren om op die manier een beter overzicht te gaan krijgen voor uzelf. |
Onderwerp: Waarom ben ik hier niet eerder over onderwezen ? |
Ik bedoelde eigenlijk te vragen: is het seizoenenbegrip een elementair onderdeel van het geloofsleven en is het voor mij nu de tijd is om te leren over seizoenen ? Hoe moet ik er mee omgaan en het in de praktijk van m'n eigen leven gaan toepassen ? In mijn vorige gemeente heb ik nooit over seizoenen gehoord en waar ik nu zit is het enkel zijdelings ter sprake gekomen. Dus tot jij er over begon had ik nog nooit over seizoenen gehoord ! Maar goed, niemand heeft mij ook ooit onderwezen ! |
Antwoord Je hebt gelijk hoor. Er is wat dat betreft gewoon heel veel gebrek aan kennis in heel veel kerken. Soms worden zaken ook bewust verzwegen omdat ze de aandacht zouden verplaatsen van gelovige pastoor naar gelovige God. Kijk, als nieuw gelovige kom je tegenwoordig in een lastig pakket. De ene prediker zegt dit, de andere prediker zegt dat. Die kerk of dat boek zegt dat en die zeggen weer wat anders. Door de bomen zie je het bos niet meer. In mijn beginjaren toen in net tot geloof was gekomen en de Heer mij leide door de evangelische wereld en charismatische wereld hoorde ik ook niet over het seizoenen gebeuren. Pas toen ik met het onderwijs van Harol Eberle in contact kwam en gelijktijdig met een ander profeet/prediker maakte ik kennis met het seizoenen onderscheid in de bijbel wat betreft de studie van verschillende onderwerpen en ging ik ook echt mezelf aanleren af te vragen: in welk seizoen bevind ik me nu ? Zoals je zelf nu ook wel weet is de huidige kerk een produkt van 2000 jaar ellende, zonde enz. En vandaaruit richt God nieuwe leraren op die Gods volk weer terugbrengen bij Zijn woord, bij Zijn principes. Hier schreef ik ook over in De Put van de Kerkgeschiedenis deel 1: tongentaal kwam weer in de kerk, doop in de geest, gebedsgenezing, profetie, allemaal reformatie golven van de afgelopen honderd jaar. Het zijn zaken die zijn her-ontdekt ! Ze waren er altijd al. En het seizoenen onderwijs is nog vrij nieuw wat dat betreft en vandaar ook de nadruk erop, maar het behoord tot de basis van het geloof met andere belangrijke zaken. Juist doordat de bijbel de afgelopen paar honderd jaar niet vanuit het seizoenen begrip gelezen is zijn er zoveel richtingen kerken gekomen omdat de een vasthield aan die tekst en de ander aan die andere tekst en ze hadden allebei gelijk en zo kwam er dan weer een nieuwe kerkscheuring erbij. Het is vaak niet of of, maar en en. Naarmate je meer leert over de diverse seizoenen ga je ze ook beter leren toepassen en leren onderscheiden in je eigen leven. Dan weet je van o ik zit nu in dit seizoen dus dit en dit is nu belangrijk. |
Onderwerp: Categoriserend / in vakken leren denken, breng zaken op onderwerp onder |
Waarom moet ik echt in vakken leren denken en wat bedoel je precies met ook ander soort hokkenwerk, en hoe moet ik dit concreet zien ? |
Antwoord Om zulk soort onnodige verwarring zoals die nu ontstond te voorkomen ! Als je alles op een grote hoop gooit, logisch dat je dan door de bomen het bos niet meer ziet en zaken verkeerd gaat plaatsen en gaat verbinden aan dingen die er niks mee te maken hebben. In vakken leren denken is dus nodig om je denkwereld op orde te krijgen. Om de dingen te leren zien zoals ze werkelijk zijn, om te leren onderscheiden. Wat je vervolgens ook weer brengt bij nieuwe inzichten. In werkelijkheid zijn dingen ook onderveeld in groepen en verdelingen. Gooi je alles dus op 1 grote hoop dan creeer je een beeld wat niet representatief is voor de werkelijkheid. Het komt voort uit een oppervlakkige wereldvisie en ideeen als eenheid en verdraagzaamheid. (We hebben het hier dan over valse eenheid en valse verdraagzaamheid en daar valt natuurlijk wel meer over te zeggen maar daar is het hier niet de ruimte voor). De bijbel spreekt ook over tweesnijdenzwaarden, over scheiding maken, over heiliging en appart zetten, over de gaven van onderscheiden. De bijbel gebruikt heel veel hokjes voor begrippen: zoet, zuur, zout, bitter, goed, kwaad, licht, duisternis, maar ook voor personen: de wijze, de goddeloze, de dwaas, het kind en de oude van dagen, de verstandigen en onverstandigen, de lankmoedige, de barmhartige, de hoogmoedige, de nederige. Ook Jezus maakte in zijn gelijkenissen veel gebruik van verschillende soorten mensen, vergelijkingen en tegenstellingen. Zelf kun je er waarschijnlijk nog wel meer bedenken of meer categorieen. De bijbel roept aan de ene kant op om niet te oordelen, het is uit de boze. Maar dan gaat het over het oordelen uit het vlees. Andere teksten roepen juist op tot oordelen, naar de Geest ! Wanneer je oordeeld of beter gezegd beoordeeld, dan ben je aan het onderscheiden, aan het scheiden, aan het snijden met het zwaard van de Geest, Gods licht schijnt ergens en er komt scheiding tussen de goede en de slechte elementen, zaken worden ontleed, gecategoriseerd, je gaat zien hoe het werkelijk zit en het benoemen. Als ik zo vrij mag zijn hier een concreet voorbeeld te noemen en nu ga ik een taboe in de christelijke wereld aansnijden want we willen het allemaal graag zo lief en leuk houden: De afgelopen jaren heeft de Heer mij laten zien dat christenen of beter gezegd "gelovigen" of "kerkgangers" of "gemeenteleden" nogsteeds onder te verdelen zijn in vele categorieen. Hier zijn er enkele:
Ik zeg hier wel gelijk bij: mensen wees hier voorzichtig mee. Bekijk dit vanuit profetisch perspectief, als onderdeel van de profetische bediening. Ik begon dit stukje niet voor niks met oordelen uit het vlees en oordelen naar de Geest. Hier komt wel een leerproces van toetsing om de hoek kijken. God wil ons het hart van de ander laten zien. Veel mensen zijn niet wat ze lijken en leven van binnen een heel ander leven. Het hart van de mens is een wereld in zichzelf, niets is wat het lijkt wordt er wel is gezegt en profetisch inzicht is hier hard nodig. Ik zal er kort nog wat meer over uitleggen. De diepste en meest eerlijke indeling is de indeling naar het diepste hart, de kern van de persoon, van zijn wezen waar zijn diepste keuzes voor goed of voor kwaad gemaakt worden, waar zijn ware aard en toewijding en verlangens te vinden zijn. Iemand kan dus en moordenaar zijn maar onder zulke lagen van demonische gebondenheid liggen dat hij het niet zelf is die moord maar de demonen doen hem moorden. Ten diepste kan deze persoon een waarlijk goed mens zijn met een zuiver hart. Bekering houd voor deze persoon dus in bevrijding. Andersom kan iemand een voorbeeldig christen lijken maar ten diepste in zijn diepste hart een rasechte moordenaar zijn gecamoufleerd door zoveel lagen van (zelf)misleiding. Uiterste voorzichtigheid geboden dus ! Hier is het laatste woord nog niet over geschreven. Toetsen wil juist zeggen: ik weet het niet, ik weet niet of jij (een gedachte, een persoon, een geest) uit God bent of uit satan, ik wil jouw niet vanuit het vlees beoordelen dus ik plaats een gezond vraagteken op jouw voorhoofd en vervolgens kijken waarheen dat leidt. Hier kan soms rustig een proces van een jaar of langer overheen gaan. Aan de andere kant kan het ook voorkomen dat het helemaal niet belangrijk is of iemand vriend of vijand is, maar dat het puur gaat om wat die persoon tegen je te zeggen heeft. Soms is dat de rede dat God mensen op je pad brengt. Natuurlijk als je dit zo leest zou je zeggen, nou een aantal van die groepen zou ik geen christen noemen. Maar dat is nou juist het punt ! Een heleboel mensen die rondwandelen in de christelijke wereld zijn geen ware gelovigen. Gods huis is een rotzooitje geworden, iedereen mag in en uit lopen. Natuurlijk mag iedereen tot de Vader komen, maar dat heeft er helemaal niks mee te maken. Opvallend hoe vaak er gesproken wordt in de bijbel over de wachters van het huis van Israel die aan de drempel, deurpost staan van de tempel Gods. Waar zijn die mensen met onderscheid gebleven ? Die gewoon in de meest letterlijke zin van het woord aan de deur van de gemeente staan en met profetish inzicht kunnen zeggen jij mag er wel in en jij niet. Natuurlijk zijn er meer niveau 's in die teksten te vinden. Het spreekt ook over de hoeders die waken over het algehele lichaam van Christus, over delen daarvan en kerken en ook met die autoriteit uitspraken kunnen doen. Het christendom zelf is niet alleen qua geschiedenis maar ook tegenwoordig, onder te verdelen in velen stromingen en richtingen, soms zelfs zo verschillend dat je op z'n minst moet spreken van water en vuur en mensen die elkaar absoluut de hand niet zullen geven. Laten we maar is even wat onderscheid brengen wat dat betreft in plaats van altijd maar over "Het Christendom" te praten. Een zuiverder begrip is toch wel Het Lichaam van Christus en dan zie je toch dat je het over twee heel verschillende dingen hebt. Je vraagt, waarom moet ik "echt in vakken leren denken" en wat bedoel je met "ook ander soort hokkenwerk", en hoe moet ik dit concreet zien ? Op de vraag waarom, is het antwoord omdat het je helpt. Het geeft onderscheid en onderscheid geeft overzicht en rust. Concreet met betrekking tot de verwarring die ontstond na het lezen van het artikel de vier seizoenen kun je dus zeggen dat het hier om het specifieke hokje van "aanbeden worden, afhankelijk geworden zijn van" gaat en dat is dus het specifieke hokje waar je het in moet plaatsen. Het ging niet over het algemene hokje: "hoe een voorganger met z,n schaapjes om behoord te gaan". Duidelijk dus twee verschillende catagorieen. Ander soort hokkenwerk heeft ook met categoriseren te maken. We hebben het dan niet alleen dus over seizoenen werk maar ook bijvoorbeeld over balanzen werk, perspectieven werk, niveau werk. Allemaal zaken die helpen om orde te scheppen in je denken en dingen van elkaar te gaan leren onderscheiden en ook hun werkelijke waarde te zien. Je zei ook: "er moet toch een bepaalde structuur zijn in onderwijs, Ik weet niet wat er goed is aan mijn bijeengesprokkelde kennis en wat niet goed is!". Die structuur mis je nu juist. Hier komt dan een belangrijke balans om de hoek kijken die ik je nu aanrijkt, namelijk de balans overzicht - detailwerk: Je mist nu het overzicht, je weet niet meer wat belangrijk is en wat niet, en mensen let nu goed op want er zijn er meer die dit nu lezen die door kerken heen zijn gegaan en zoveel onderwijs hebben gehad dat ze het ook niet meer weten hoe het nu zit en twijfelen over heel veel dingen. Dit zal u helpen. Allereerst ga je voor jezelf op een rijtje zetten wat volgens jouw hoofdlijnen/onderwerpen zijn. Je zou de volgende indeling kunnen maken en zoals ik al zei, schema's maken kan heel goed helpen, neem desnoods een groot vel papier of plak een aantal a4-tjes aan elkaar en neem een dikke stift en ga je gang: Klik hier voor Schema Overzicht->detailwerk De hoofdgroepen zijn de hoofdlijnen uit de bijbel. De laatste groep aan de rechterkant is de enz groep, want paste niet meer op de tekening. Zijn dus nog een aantal hoofdgroepen. Vervolgens is de hoofdgroep weer onderverdeeld in belangrijke subonderwerpen die dus allemaal met elkaar te maken hebben. Overal staat enz bij want volledig is het natuurlijk niet. Vul het zelf aan. Komt er dus een nieuw onderwerp bij, probeer het dan ergens een plaats te geven. Vraag je af, is dit een nieuwe hoofdgroep, of een subgroep of een subgroep van een subgroep. Vervolgens zijn er dan weer allerlei onderlinge verbindingen. Wanneer je dus de hoofdlijnen en de sublijnen voor jezelf op een rijtje hebt dan kun je verder gaan. Kom je nu dus in een preek of in een boek, een website of in je gedachten iets tegen dan ga je vervolgens eerst kijken of het een hoofd of subonderwerp is of een sub-sub onderwerp. Soms kan het zijn dat het een subonderwerp is van een hoofdonderwerp wat je nog niet kent. Dan moet je dus eerst een nieuw hoofdonderwerp hebben. Vervolgens is dan natuurlijk de vraag, klopt dit onderwijs, is het de waarheid ? En wat zijn de verbanden met de rest. Moet ik hier alleen de hoofdlijnen uithalen en de rest klopt niet helemaal of is het zulk goed onderwijs dat het detailwerk ook klopt ? Voorbeeld: je krijgt een preek over genezing: dan kun je vaststellen dat genezing dus ook een onderwerp is wat je dus ergens plaatst. Het onderwijs wat vervolgens daarover gegeven wordt hoeft niet persee te kloppen, want.. hebben ze daar wel rekening mee gehouden.. en met dat principe ? Voorbeeld: je komt met een nieuw begrip in aanraking genaamd "het geestelijke in kaart brengen". Je denkt he leuk, en je brengt het weer ergens onder. Blijkt dat zij.. een bepaalde charismatische groep, het heeft over geschiedkundig onderzoek over wat er zoal allemaal gebeurt is in een stad of dorp. Daarentegen hebben wij het bij het geestelijke in kaart brengen over de heersende engelen boven steden dorpen kerken en werelddelen. Het begrip houd je dus, de inhoud kan verschillen. Ik wil hier wel opmerken dat geschiedkundig onderzoek wel degelijk een onderdeel kan zijn van het geestelijke in kaart brengen. Voorbeeld: tongentaal: de een zegt: "absoluut noodzakelijk", de ander zegt: "de een heeft die gave, de ander een andere", en nog andere meningen. Het onderwerp houd je en deel je in, hoe er verder over te denken is een ander verhaal. Soms kom je onderwijs tegen wat o zo bijbels lijkt en toch voelt het ergens totaal verkeerd aan. Het geeft een heel naar gevoel, maar je kunt het met je huidige bijbelkennis niet weerleggen, maar toch weet je dat het niet klopt. Dat is die tien procent vergif die je er dan in voelt die het hele zaakje bederft. Het onderwerp kun je houden, maar de rest laat je rusten. Misschien kom, je hetzelfde onderwerp ergens anders nog is tegen waar het heel anders wordt uitgelegd. Weet dat kennis nooit op zichzelf staat maar dat er altijd geestelijke krachten achter schuil gaan. Er werkt altijd een bepaalde kracht, een bepaalde geest, een bepaalde plan doorheen. Soms kun je dit ook voelen als je daar gevoelig voor bent. Soms lijkt de kennis te kloppen maar ondertussen heb je het gevoel dat je in iets gegrepen wordt wat niet van God is. Soms kom je onderwijs tegen wat gewoon helemaal nieuw voor je is, maar wat dan absoluut een resonantie in je binnenste veroorzaakt en waarvan je zelfs zegt, he zo had ik het nog nooit bekeken. Het klikt zogezegd. Wees voorzichtig en neem nooit zomaar iets aan. En zoals al vaker gezegd: neem wat je al weet ook nog is goed onder de loep ! |