In dit nummer :
* De gave van de onderscheiding
* Leren onderscheiden
* Toetsen
De gave van de onderscheiding
Er is een gave die belangrijk is in de strijd: de gave van het onderscheiden der geesten. Wat
houdt die gave dan precies in ?
Er zitten verschillende elementen in deze gave. Je kunt het vergelijken met een sinaasappel die
uit meerdere stukjes bestaat. De Bijbel zegt dat we naar de gaven van de Geest moeten streven.
We streven dan ook naar elke gave van elk stukje.
Wat wij gemerkt hebben is dat niet iedereen dezelfde stukjes heeft, maar dat daar verschil in
bestaat. Zo mogen we van elkaar leren en van elkaar ontvangen. De een hoort misschien in de
geestelijke wereld terwijl de ander misschien wel heel veel ziet. Weer een ander is misschien
juist weer heel scherp in z’n gevoel.
Het is de bedoeling dat al onze geestelijke zintuigen zich ontwikkelen. Net zoals het belangrijk
is om al onze natuurlijke zintuigen te ontwikkelen. Dit is voor onze eigen bescherming.
Het is niet per definitie zo dat we deze gave direct in z’n geheel ontvangen. Ieder mens zit
anders in elkaar. En we worden door zoveel dingen beïnvloedt dat het allemaal nog best wel
ingewikkeld zit. Maar laten we eerst eens kijken waaruit de gave van onderscheiding bestaat:
Eigenlijk komt het hier op neer:
- Onderscheiding van het goede
- Onderscheiding van het kwade
- Onderscheiding van zintuigen
- Onderscheiding van territoriale niveau's
- Onderscheiding van gebieden
En deze onderscheidingen bestaan dus uit afzonderlijk blokjes.
Waar wij veel op hameren is dat er valse gaven van onderscheiding op de loer staan. Er wordt om
elk blokje in ons leven gestreden tussen God en de duivel. Het frame-work heeft God al in uw
hart geschapen. Nu is het de vraag door wie u het laat opvullen. (zie ook De Eindstrijd in de
Vijfde Dimensie Deel 3:
De Indelingen in de Hemelse gewesten )
De duivel kan op 2 manieren zo’n open hokje invullen:
Als u gebrek aan onderscheiding in uw leven bemerkt, dan weet u dat u met punt 2 maken heeft,
de geest van anti-onderscheiding. Heeft u wel onderscheiding, dan kan dat of goed zijn, of vals.
Om hierachter te komen is het belangrijk dat we leren TOETSEN. Hier hopen we later nog op terug
te komen.
De vraag is nu natuurlijk: hoe ontvangen we de gave van onderscheiding ?
Basis:
- Nagaan via de kubussen welke blokjes u heeft. En daar God voor danken. Dankbaarheid schept
voor God het vertrouwen u meer te geven. Verzamel datgene wat u al hebt. Koester het, dat vormt
het fundament voor verdere ontvangst.
- Nagaan wat u niet hebt en daar een heilig verlangen naar later ontstaan. Uzelf afvragen wat
uw motieven zijn om meer onderscheiding te hebben. Werk aan uw motieven. Want motieven zoals
macht, eer en trots kan God natuurlijk nooit beantwoorden.
Verder:
- Nagaan wie er die onderscheidingsstukken heeft die u nog niet heeft en vragen of die persoon
voor u wil bidden, of u die gave ook mag ontvangen. Eert u geestelijke vader en moeder, opdat
uw dagen (ook: gaven) verlengd worden !
- Nagaan wie van de goede broeders en zusters uw gaven nog niet heeft en voor hen bidden dat
ze die gaven mogen ontvangen. Wie geeft zal gegeven worden !
Ten slotte:
- Wetende dat je gaven kunt ontvangen en ontwikkelen door STUDIE.
Lees over deze gave en vraag God je er over te onderwijzen.
- Bid om de gave.
Noem specifiek de gave-stukjes op die je nog niet hebt.
Zoals we wel merken zijn er een heleboel factoren die de ontvangst en de ontwikkeling kunnen
tegenhouden. Ik zal er een aantal noemen: Voorgeslachtelijke bindingen (erfelijkheid), zonde,
onwetendheid, verleden- bindingen, etc. Aan deze invloeden staan de gaven-stukjes bloot. Het is
belangrijk om naar de achtergronden te kijken, naar de ondergrond, want alles, alle zaadjes
moeten in goede aarde vallen !
Leren onderscheiden
Het onderscheiden mag geen natte-vinger-werk worden. De gave heeft een mechanisme. Als u dat
mechanisme niet kent staan er teveel gevaren op de loer en is er een grotere kans dat er dingen
fout gaan. Hiervoor moeten we de schoolbanken in. Er moet een balans gehouden worden tussen het
leren van God en het leren van anderen. God heeft nl. ook mensen aangesteld om ons te
onderwijzen.
Hoe te onderscheiden ?
LES 1. RICHTEN
Pak een terrein waar je in wil onderscheiden. Als je te algemeen werkt wemelt nl. alles voor
ogen. SPECIFICEREN scherpt ons onderscheidingsvermogen.
LES 2. SPREEK ERTEGEN
De geestelijke indelingen worden zichtbaar naarmate we er een kracht op afsturen om eroverheen
te gaan. Zo hebben we een instrument om mee te ervaren, zoals een radar die stralen uitzendt om
het object mee af te tasten.
EEN VAN DIE krachten kan een woord zijn, een gebed wat betreft het desbetreffende terrein. Ook
een gedachte, of een beweging is een kracht. Zend iets uit zodat het terrein geobserveerd/
gemeten kan worden. Zo ontstaan dromen en visioenen.
Dit is een mechanisme van onderscheiding en profetie.
In territoriale strijd:
Spreek de heersende macht aan boven een voor jou haalbaar en denkbaar terrein. Dat kan een
familie zijn, een kerk, of een plaats bijv. Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik bind je autoriteit in de naam
van de Heer.’ En wacht dan af wat je ervaart.
Let daarbij op de gedachtes die binnen komen, de gevoelens, de indrukken. De geestelijke wereld
is opgeborgen in subtiele ervaringen. Het hoeft niet direct groots over je te komen. We moeten
leren de geestelijke wereld binnen te gaan, en dat begint vaak in het klein.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert, zeggen we altijd!
LES 3. PROFETEER IN GELOOF IN ALLE ZINTUIGEN
In profetische gemeentes leert men de mensen over het algemeen profeteren in woorden, maar wij
leren de mensen ook profeteren wat betreft beelden en gevoelens.
Profetie betekent doen. Romeinen 12 zegt dat we profeteren naarmate ons geloof. Er behoort ook
een daad van ons te zijn. Geloof betekent ACTIE. Het is tweerichtingsverkeer. God geeft
openbaringen, maar wij moeten erin springen. Niet alleen wat betreft woorden, maar ook wat
betreft beelden en wat betreft de andere zintuigen.
Een goede beginvraag is: Wat zou God mij nu willen laten zien? Wat komt er dan voor
beeldenstroom in je op ?
Denken is kijken in de geestelijke wereld. Kijk rond, d.w.z. ga denken.
Weet echter dat de duivel ons ook kan beïnvloeden in ons denken waardoor we op verkeerde
plaatsen terecht kunnen komen. We moeten in de stromen van de Geest blijven. Hierbij is TOETSEN
onmisbaar, waar we straks op terugkomen.
Wij noemen deze 3e les: onderscheidings-profetie. Je kan via profetie erachter komen wat de
duivel tegen je zegt, of wat hij doet. Je kunt hem zo ontmaskeren en bevelen geven. Er zijn dus
verschillende vormen van onderscheidings-profetie.
Toetsen
Telkens weer merken we dat er diepere wegen zijn om nog nauwkeuriger en sneller te toetsen.
Toetsen is van levensbelang willen we niet in misleiding terecht komen.
Laat me u drie belangrijke toetsmethodes doorgeven:
TOETS 1: TERRITORIAAL-TOETSEN
Een valse macht probeert zich altijd in een schuilplaats te beveiligen. Die schuilplaats is de
macht die boven hem staat, zijn ouders. Belangrijk is het dus om altijd de oppermacht aan te
spreken van hetgeen je wil toetsen. Zo wordt de kans op misleiding kleiner, want de slechte
oppermacht is de geheime krachtbron van de valse macht.
Hoe spreek je zo’n oppermacht aan?
Door aan de macht van het toets-gebied te vragen:
‘Wie is de baas?’
Vervolgens roep je de kracht en de wijsheid van de Heere over het toetsgebied
en de baas ervan aan en zeg je: ‘Als het een boze baas is wordt hij nu gebonden. Als het een
goede baas is wordt hij vrijgezet.’
Let dan goed op wat je ervaart.
TOETS 2: VRAAG-TOETSEN
Via vragen stel je je zintuigen open voor ervaring. Een goede vraag na toets 1 is
bijvoorbeeld: ‘Wat gebeurt er nu ?’ Het is a.h.w. biddend toetsen. Hoe specifieker je wordt in
je vragen, des te krachtiger de ervaringen kunnen worden.
TOETS 3: IJS-TOETSEN
Met Gods ijs scheid je het terrein wat je wilt toetsen van alle andere terreinen, zodat boze
machten elkaar niet meer kunnen helpen. Zo wordt het gebied geïsoleerd en komt de ware aard
naar voren. Roep daarom Gods ijs aan over hetgeen je wilt toetsen en kijk wat er gebeurt.
Territoriaal Strijder H.T. Strijker